گفتوگوی آزاد میان مخاطبین و اعضاء پانل با محوریت آینده دانشگاهها در ایران؛ جامعهمحوری و کارآفرینی
ششمین نشست از سلسله نشستهای «آینده دانشگاهها در ایران؛ جامعهمحوری و کارآفرینی» با عنوان «گفتوگوی آزاد میان مخاطبین و اعضاء پانل با محوریت آینده دانشگاهها در ایران؛ جامعهمحوری و کارآفرینی» چهارشنبه ۱۳ اسفندماه ۹۹ برگزار شد.
به گزارش گروه پژوهشی ارزیابی سیاستها و پایش علم، فناوری و نوآوری، میزگرد «گفتوگوی آزاد میان مخاطبین و اعضاء پانل با محوریت آینده دانشگاهها در ایران؛ جامعهمحوری و کارآفرینی» با حضور دکتر بهزاد سلطانی، دانشیار دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه کاشان، دکتر یعقوب مهارتی، مدیر برنامه، بودجه و نظارت راهبردی دانشگاه فردوسی، دکتر رضا نقی زاده، مشاور معاون پژوهش و فناوری وزارت عتف و عضو هیئتمدیره انجمن مدیریت فناوری و نوآوری و دکتر مژگان سمندر علی اشتهاردی، عضو هیئتعلمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور بهصورت مجازی برگزار شد.
در ابتدا دکتر اشتهاردی به ماهیت برگزاری نشست، مبنی بر بررسی نظرات و پیشنهادات ارائهشده در جلسات پیشین اشاره کرد و گفت اهم موضوعات نظرات، حول سه محور «مفهوم جامعهمحوری و کارآفرینی در دانشگاهها و ضرورت تحول دانشگاهها در این مسیر»، «موانع روبروی جامعهمحوری و کارآفرینی در دانشگاهها» و «بایدها در مسیر جامعهمحوری و کارآفرینی دانشگاهها» مطرحشده و بر اساس موضوعات گوناگون طبقهبندیشده است. سپس جهت طرح بحث، برخی از کامنتهای مورد اشاره در زمینه مفهوم کارآفرینی را جهت رفع ابهام و تبیین تفاوت موجود در تعاریف ارائه کرد.
در ادامه دکتر سلطانی، در خصوص محور اصلی نظرات، ضمن تأکید بر ضرورت توافق بین مفاهیم کارآفرینی و اشتراکگذاری آنها، به تعریف دانشگاه کارآفرین و دانشگاه جامعهمحور پرداخت و به کاربست کارآفرینی از سه طریق ایجاد دانشگاهی و شرکتهای فارغالتحصیلان دانشگاه و ارتباط مستقیم با جامعه و صنعت اشاره کرد. دانشیار دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه کاشان، به مواردی همچون تبدیل دانشگاه به منطقه نوآوری، عدم محدودیت کارآفرینی به حوزه فنی و مهندسی، حفظ نقش آموزشوپرورش، پژوهش و دانشگاه کارآفرین بهصورت همزمان، تبیین نقش جامعهمحوری دانشگاه در تداوم دانشگاه کارآفرین، پرداخت و تأکید کرد در حال حاضر، کمتر از ده دانشگاه در جهان ادعای جامعهمحوری دارند ولی صدها دانشگاه فرآیندهای پیادهسازی کارآفرینی را آغاز کردند و بهعنوان دانشگاه کارآفرین شناختهشدهاند.
دکتر مهارتی نیز در پاسخ به برخی نظرات و مسائل مطرحشده در زمینه چیستی دانشگاه کارآفرین و تعمیم آن به سایر حوزهها همچون حوزه علمیه و نیروی انتظامی گفت خلاقیت و نوآوری که یکی از ویژگیهای کارآفرینی محسوب میشود، در همه حوزهها قابل کاربرد است. اعتمادبهنفس، ریسکپذیری از خصوصیات بارز افراد شاغل در دستگاههای اجرایی است. مهارتی بابیان اینکه کارآفرینی صرفاً به دانشگاه مرتبط نیست، تصریح کرد: مفهوم کارآفرینی در همه بسترها، موضوعیت دارد و به عبارتی فرهنگ عمومی یک جامعه قلمداد میشود. مدیر برنامه، بودجه و نظارت راهبردی دانشگاه فردوسی، تولید ثروت از علم توسط گروههای آموزشی گرایشهای مختلف را از وظایف دانشگاه معرفی کرد و افزود دانشگاه باید توان حضور در جامعه را داشته باشد. وی اظهار داشت: هدف غایی، مسئولیتپذیری اجتماعی دانشگاه است و ارزش اصلی، ایفای این نقش از طریق وامگیری از واژههای جامعهمحوری و کارآفرینی است.
همچنین دکتر نقی زاده، در پاسخ به اظهارات مطرحشده در خصوص تفلید صرف سازوکار دانشگاه کارآفرینِ کشورهای غربی در ایران گفت کارآمدی دانشگاه، درگرو جامعهمحوری و کارآفرینی است و به عبارتی رمز تحول محسوب میشود. افزون بر این، پیششرط جامعهمحوری و کارآفرینی، نیازمحوری است بهطوریکه یک دانشگاه چابک، قابلیت پاسخگویی به نیازهای حال و آینده جامعه در سطوح گوناگون صنعت، اقتصاد و همچنین تأمین منابع موردنیاز پژوهشگران را داشته باشد. مشاور معاون پژوهش و فناوری وزارت عتف و عضو هیئتمدیره انجمن مدیریت فناوری و نوآوری، نقش پاسخگویی دانشگاه به نیازهای پیرامونی جامعه همچون سایر نهادها را مورد تأکید قرارداد و بیان داشت این امر صرفاً به شرکتهای دانشبنیان، پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد بستگی ندارد بلکه به سازوکار درونی دانشگاه همچون تأمین مالی، فیزیکی، آزمایشگاهی و سایر منابع مور نیاز جهت انجام پژوهشهای باکیفیت نیز متکی است.
در ادامه نشست، موضوعاتی حول محور «آسیبشناسی آییننامه ارتقاء و جذب اعضای هیئتعلمی»، «اهمیت آموزش و نادیده گرفتن آن در کنار مباحث کارآفرینی»، «بایدها در مسیر جامعهمحوری و کارآفرینی دانشگاهها» مطرح شد و حاضرین مجازی در نشست نیز به ارائه نظرات و پیشنهادات در خصوص هر یک از مباحث مطرحشده، به بحث و تبادلنظر پرداختند.