دانشگاه کارآفرین از نظر تا عمل
به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، نشست تخصصی دانشگاه کارآفرین از نظر تا عمل روز شنبه ۲۰ مهرماه با سخنرانی دکتر بهزاد سلطانی، عضو هیات علمی دانشگاه کاشان و دکتر بهروز زارعی، عضو هیات علمی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران در این مرکز برگزار شد.
در ابتدای این نشست، دکتر بهزاد سلطانی به معرفی مفهوم دانشگاه کارآفرین پرداخت و داشتن خروجی کارآفرینانه را از ویژگیهای اصلی دانشگاه کارآفرین عنوان کرد. وی گفت: کارآفرینی تمامی گرایشهای دانشگاهی را شامل میشود و درآینده کارآفرینی به عنوان یکی از ماموریتهای اصلی دانشگاهها شناخته خواهد شد. عضو هیات علمی دانشگاه کاشان از دو مفهوم کارآفرین و جامعه محور نام برد و گفت: دانشگاه جامعه محور نسل بعدی دانشگاهها است و نمیتوانیم از این مفهوم برای دانشگاه کارآفرین استفاده کنیم چرا که هر چه مفهوم را گستردهتر کنیم اثربخشی کم خواهد شد.
دکتر سلطانی با اشاره به اینکه ماموریت اصلی دانشگاه تربیت انسان فرهیخته و آموزش است گفت: در دانشگاه کارآفرین نباید نگران از دست رفتن اهمیت آموزش در دانشگاه بود چرا که آمار نشان داده است که در دانشگاههای کارآفرین، آموزش و پژوهش تقویت شده است.
وی افزود: بهرهبرداری و تجاریسازی دانستههای دانشآموختگان و یافتههای پژوهشگران در دانشگاه از ارزشهای اصلی دانشگاه کارآفرین میباشد و این دانشگاه باید بر اقتصاد جامعه تاثیرگزار باشد.
دکتر سلطانی در ادامه گفت: اشتغال فارقالتحصیلان بعد از تحصیل در دانشگاه بسیار مهم است. در دانشگاههای دنیا درصد اشتغال فارقالتحصیلان یک دانشگاه به عنوان یک شاخص ارزیابی برای آن دانشگاهها میباشد.
عضو هیئتعلمی دانشگاه کاشان، توسعه آموزشهای غیررسمی کارآفرینی، آموزش مهارتهای کارآفرینی در آموزشهای فوق برنامه، تحول در برنامه درسی رشتههای مختلف و افزودن واحدهای کارآفرینی، تعریف دورههای کارآفرینی ارشد و دکتری و فراهم ساختن امکان تحصیل در دوره کارآفرینی به عنوان رشته دوم در کنار رشته اصلی تحصیلی را راهکارهایی برای توسعه کارآفرینی در دانشگاهها دانست.
دکتر بهروز زارعی، عضو هیات علمی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران در ادامه با اشاره به روند تغییرات اساسی در محیط عصر حاضر مفاهیم مختلف کارآفرینی را عنوان کرد و گفت: چیزی که در تعریف کارآفرینی به آن اشاره شده خلق چیزی با ارزش و متفاوت است و کارآفرینی یک سند نیست بلکه فرآیندی است که باید در طی زمان شکل بگیرد. پس نباید شتاب زده عمل کرد و این فرآیند باید با حوصله طی شود. وی تاکید کرد: باید بتوانیم در طی یک فرآیند کارهای با ارزش انجام دهیم که ایجاد شغل ثمره آن است.
عضو هیات علمی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران در ادامه گفت: کارآفرینی در کلام امری ساده است ولی در عمل نیاز به ریسکپذیری دارد و ازآنجا که هسته اصلی کارآفرینی تخریب و قدریت ساختن دوباره است به ذهن خلاق نیاز دارد.
وی افزود: ارائه کالای جدید، ایجاد روش تولید جدید، ایجاد بازار جدید و یافتن منبع جدید میتواند در مفهوم کارآفرینی جای بگیرد.
دکتر زارعی در ادامه ضمن ارائه آمار گفت: آمار نشان میدهد درکشورهای ثروتمند کارآفرینی به خوبی انجام نشده است و این نشان دهنده این است که مفهوم کارآفرینی با مبانی نظری آن متفاوت است.
وی ضمن اشاره به آمار استارتآپها در ایران گفت: فرآیند شکلگیری استارتآپها در کشور ما در مرحله نوپا و شکلگیری نسبت به میانگین جهانی در وضعیت خوبی است اما وقتی وارد مرحله تثبیت شده شده میرسیم این میانگین سقوط میکند و میتوان به این نتیجه رسید که کارآفرینی در کشور ما یک جریان اجتماعی است و نه یک جریان اقتصادی و منابع در جای مناسبی صرف نمیشود. وی در ادامه افزود: طبق آمار و بررسیها در ایران، استارتآپهایی موفق میشوند که با مراکز بزرگ ارتباط برقرار میکنند و موقعیتها را به خوبی شناسایی میکنند. در واقع استارتآپها نقش به روز کردن برنامههای شرکتهای بزرگ را دارند. دکتر زارعی طراحی استراتژی کارآفرینی سازمانی را شرح داد و گفت: ایجاد جوی مناسب در داخل سازمان برای حمایت از کارآفرینی از موارد مهم است و از ویژگیهای عملکرد کارآفرینانه نوآوری، ریسکپذیری و پيشتازي در بازار میباشد.
در پایان این نشست حاضرین به بحث و تبادل نظر پرداختند.