عنوان طرح : توسعه رويكرد آينده پژوهانه در بازبينی آيين نامه ارتقای مرتبه اعضای هيأت علمي ايران در افق 1414
سال انتشار : 1400
مجری : احد رضایان قیه باشی
چکیده :
هدف از این پژوهش، ارزیابی تاثیرات پیشرانهای نوین، کلانروندهای نوپدید و عدمقطعیتهای مرتبط با آنها در مسیر تدوین آییننامه آینده ارتقای مرتبه اعضای هیات علمی دانشگاهها و ترسیم سناریوهای بدیل درباره چند و چون آییننامه مزبور در افق 1414است. برای این منظور با تکیه بر روششناسی آمیخته و بهرهگیری از ابزارهای ماتریس تحلیل آثار متقاطع و نرمافزار میکمک، پیشرانهای اصلی تغییر در این زمینه شناسایی و تحلیل شده است؛ سپس با بهرهگیری از نرمافزار سناریوویزارد و پنل خبرگان، عدمقطعتهای اصلی تعیین و سناریوهای محتمل برای آینده آییننامه ارتقای مرتبه اعضای هیأت علمی در افق1414 تبیین و روایت شده است. بر این اساس، ضمن تحلیل ساختاری روابط اثرگذاری و اثرپذیری میان مولفههای کلیدی، پنج نیروی “گفتمان حاكم بر آموزش عالي در ايران”، “انتظار جامعه (صنعت، بازار و دولت) از آموزش عالی”، “اقتصاد آموزش عالي”، “رقابتي و بينالمللي شدن آموزش عالي” و “چالشهاي نوظهور و توسعه علوم ميان و فرارشتهاي” بهعنوان پیشرانهای تغییر، احصا گردیده است. سرانجام، سه سناریوی “اندیشگاه خرد و دانش”، “دانشسرای علم و فناوری” و “مکتبخانه منطق و ارزش” به عنوان آیندههای بدیل متصور برای نظام ارتقای مرتبه اعضای هیأت علمی تبیین و شرایط آییننامه مزبور در هر یک از سناریوهای یادشده، توصیف و با یکدیگر مقایسه شده است.