عنوان گزارش : الزامات تحول آفرین در نظامِ ارتقای اعضای هیئت علمیِ مؤسسه¬های پژوهشی با رویکرد سناریویی
تاریخ انتشار : 1402/04/21
توضیحات :
سازوکارهای ارتقاء اعضای هیئتعلمی برای ساختن یک مؤسسه پژوهشیِ کارآمد بسیار حائز اهمیت است چراکه اعضای هیئتعلمی، سنگ بنای آموزش، پژوهش و خدماترسانی و بهعنوان یکی از مهمترین کنشگران در فرایند ارتقاء و تضمین کیفیت نظام آموزش عالی به شمار میروند. لذا توجه به نظام ارتقا اعضای هیئتعلمی میتواند نقش حیاتی در حفظ و ارتقاء کیفیت آموزشی و عملکرد پژوهشی دانشگاهها و مؤسسههای پژوهشی داشته باشد. با وجود اهمیت نظام مذکور، یکسان در نظر گرفتن فرایند ارتقاء اعضای هیئتعلمی پژوهشی بدون توجه به ماهیت و کارکرد و مأموریت هریک از انواع مؤسسههای پژوهشی، میتواند چالشهایی را برای مؤسسههای پژوهشی به همراه داشته باشد؛ به همین دلیل وجود یک استاندارد مشترک برای ارزیابی همه اعضای هیئتعلمی دور از واقعیت است و میتواند باعث کاهش کیفیت و کارایی مؤسسههای پژوهشی شود. براین اساس و با توجه به اینکه مأموریت و کارکردهای هریک از مؤسسههای پژوهشی متفاوت است، تدوین الگویی برای ارتقاء اعضای هیئتعلمی پژوهشی متناسب با رویکرد و مأموریت هر یک از مراکز و مؤسسههای پژوهشی بیشازپیش احساس میشود. بر اساس ضرورت پیشگفته، در این گزارش ضمن بررسی چالشهای اصلی در اسناد فرادستی، به ارائه چارچوب ارتقاء اعضای هیئتعلمی در هریک از انواع مؤسسههای پژوهشی پرداخته و نهایتاً چهار دسته پیشنهاد سیاستی با رویکرد سناریویی به منظور برونرفت از کژکارکردیهای نظام ارتقا اعضای هیئت علمی پژوهشی با تأکید بر مأموریت هر یک از انواع مؤسسات پژوهشی ارائه خواهد شد.