عنوان طرح : ارزیابی مؤسسات پژوهشی خصوصی (غیردولتی) ایران- جلد اول: ارزیابی کلان عملکرد مؤسسات پژوهشی غیردولتی
سال انتشار : 1401
مجری : المیراجنوی
چکیده :
هدف: شاخصهای عملکردی، ابزاری مناسب برای پیادهسازی و اجرای عملیات طرحهای زیرساختی، پژوهشی و مدیریتی فرایندمحور در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و نیز ارزیابی این مؤسسات هستند که میتوان عملکرد گذشته، وضعیت موجود و مطلوب مؤسسات را با استفاده از آنها بررسی با استانداردها مقایسه کرد. هدف این مطالعه، ارزیابی عملکرد مؤسسات پژوهشی غیردولتی ایران است.
روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی بوده که با رویکرد فرایندگرایی و بر اساس مدل ارزیابی دستنامه سنندج انجام شده است. جامعه پژوهش، مؤسسات پژوهشی غیردولتی هستند که از شورای گسترش آموزش عالی مجوز دریافت کردهاند.
یافتهها: مؤسسات به لحاظ توزیع جغرافیایی و حوزه فعالیت تناسب لازم را ندارند. بیشتر مؤسسات در استان و شهر تهران متمرکز هستند که دو حوزه فنی و مهندسی و علوم انسانی و اجتماعی فعالیت میکنند. به طور کلی در بازه زمانی مورد بررسی و در هر یک از ابعاد تناسب، کارایی و اثر بخشی مؤسسات مختلف دارای نقاط قوت و ضعفهایی بودند ولی میتوان گفت وضعیت عملکرد مؤسسات حوزه فنی و مهندسی به نسبت سایر مؤسسات مناسبتر ارزیابی میشود .
نتیجهگیری: برای سهولت دسترسی به اطلاعات صحیح مؤسسهها لازم است تا مرکز نظارت و ارزیابی ساز و کار مناسبی برای ثبت سالیانة اطلاعات مؤسسهها در سامانة آموزش عالی (ساعا) و ملزم نمودن مؤسسهها برای ثبت اطلاعات کامل به طور مستمر و منظم تدوین کند. همچنین میباید مؤسسات پژوهشی غیردولتی با تدوین یا بازنگری در برنامه راهبردی و نیز خودارزیابیهای سالیانه مطابق با ابعاد و شاخصهای وزارت عتف، زمینه رشد و ارتقا در جهت اثرگذاری و انجام رسالت خود در عرصه پژوهش کشور را فراهم سازند.