یازدهمین پیش نشست تخصصی از سلسله نشستهای نخستین همایش ملی مرجعیت علمی تحت عنوان “نقش آموزشهای علمی کاربردی در مرجعیت علمی” برگزار شد
تاریخ انتشار: 1402/08/17
یازدهمین پیش نشست تخصصی از سلسله نشستهای نخستین همایش ملی مرجعیت علمی تحت عنوان “نقش آموزشهای علمی کاربردی در مرجعیت علمی” روز دوشنبه ۱۵ آبان ماه ۱٤۰۲ با ریاست دکتر حسين بلندی رئیس دانشگاه علمی کاربردی و دبیری دکتر کشتکار قائم مقام رئیس و معاون آموزشی دانشگاه و با سخنرانی دکتر عباس صدری؛ عضو هیات علمی دانشگاه شهید رجایی، دکتر محمد فتحیان معاون نظارت و سنجش دانشگاه دکتر عبدالرضا مجد الدین عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی دکتر علیرضا جمالزاده مدیرکل دفتر برنامه ریزی درسی و با حضور دکتر ابوالفضل باقری قائم مقام رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور و نیز با همراهی برخی از روسا ،معاونان مدیران و اعضای هیئت علمی دانشگاه به صورت حضوری و مجازی در سالن شهید دکتر حسن زاده سازمان مرکزی دانشگاه جامع علمی کاربردی برگزار شد.
در ابتدای نشست پس از قرائت آیاتی از قرآن کریم دکتر باقری به پیشینه ی اقدامات صورت گرفته در حوزه مرجعیت علمی و تاکید مقام معظم رهبری در این رابطه پرداخت. وی اظهار داشت برای برگزاری هر چه بهتر نخستین همایش ملی مرجعیت علمی که ۲۹ آبان ماه ۱٤۰۲ برگزار خواهد شد، ۱۷ پیش نشست با موضوعات مختلف پیش بینی شده است که برآیند همه این فعالیتها و خروجیهای علمی، یک نسخه اولیه از نقشه راه مرجعیت علمی خواهد بود.
سپس دکتر بلندی به مرجعیت علمی مهارتی پرداخته و تاکید کرد که ادبیات جدیدی در حال خلق شدن در حوزه آموزش عالی است. بدین معنا که ضمن دستیابی به سرآمدی در حوزه علمی، با گره زدن آن به مهارت، زمینه رفع نیازهای کشور فراهم شود تا علم کاربردی و علم نافع حاصل شود. در ادامه به ضرورت توجه به مرجعیت علمی – مهارتی در اسناد بالادستی اشاره کرد و راهبردهای پیشنهادی اعم از راهبرد تمرکز و تمایز؛ راهبرد تعالی راهبرد راهبری و راهبرد فرادستی برای نیل به مرجعیت علمی – مهارتی را مورد بحث قرار داد دکتر بلندی در پایان به مهمترین دستاوردهای مرجعیت علمی – مهارتی نیز اشاره کرد. در ادامه دکتر صدری صحبتهای خود را با تاکید بر اینکه چیزی که در دنیا مطرح است مرجعیت مهارتی است یعنی مهارتی که علم را در درون خود دارد آغاز کرد. ایشان تعاریفی از فرد و ابعاد شخصیتی فرد مرجع مرجعیت مهارتی و مرجعیت مهارتی در دانشگاه علمی کاربردی و ۱۷ مورد از مفروضات آن ارائه کرد. ایشان همچنین نقش دانشگاه علمی کاربردی در ظرفیت سازی برای مرجعیت را مورد بررسی قرار داد.
دکتر فتحیان در خصوص صلاحیت حرفهای بستر توسعه مرجعیت مهارتی توضیحاتی ارائه کرده و ضمن برشمردن ویژگیها و اهداف مرجعیت مهارتی افزود: برای تحقق مرجعیت مهارتی به 3 رکن که شامل: ارکان زمینهای و بسترساز؛ ارکان مدیریتی-انسانی توسعه مهارت؛ ارکان آموزشی پژوهشی نیاز است.
وی در ادامه تعاریفی از صلاحیت حرفهای، کارکرد، چارچوب، حیطههای عملکردی صلاحیت حرفهای که بر اساس ساختار نظام آموزشی در کشور در دو حیطه نظام آموزش رسمی عمومی و غیر رسمی؛ و نظام آموزش عالی قرار میگیرد را بیان کرد. دکتر فتحیان همچنین به گزارشی از تجارب کشورها در اجرای چارچوب صلاحیت حرفهای پرداخته و در پایان یز نقش صلاحیت حرفهای، جایگاه قانونی و نقشه راه آن را مورد بررسی قرار داد.
مهندس جمالزاده، مدل مرجع دانشگاه علمی کاربردی را ارائه و بیان کرد که تمام مواردی که امروز مطرح شد به نوعی در این مدل وجود دارد و سیاستها و رویکردهای جدید در این مدل مورد توجه قرار گرفته است. ایشان همچنین به شاخصهای مهم مدل آموزشهای علمی کاربردی که هدف آن آموزش برای اشتغال است تاکید داشتند.
دکتر مجدالدین دیگر سخنران این نشست، به بررسی جایگاه و وضعیت آموزش عالی علمی کاربردی کشور پرداخت. او به تمایز آموزش علی کاربردی از آموزش فنی و حرفهای تاکید کرده و افزود: آموزشهای علمی کاربردی از این نظر که معطوف به شغل است با آموزش فنی حرفهای وجه اشتراک دارد. دکتر مجدالدین در ادامه به ویزگیهای آموزش علمی کاربردی اشاره کرده و راهکارهای تعالی آموزش عالی مهارتی را برشمرد.
ایننشست با بحث و تبادل نظر دیگر اساتید و صاحب نظران پایان یافت.