اخبار » گفت وگوی آزاد میان مخاطبین و اعضاء پانل “آینده دانشگاه ها در ایران؛ جامعه محوری و کارآفرینی” برگزار شد
گفت وگوی آزاد میان مخاطبین و اعضاء پانل “آینده دانشگاه ها در ایران؛ جامعه محوری و کارآفرینی” برگزار شد
تاریخ انتشار: 1399/12/16
به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، میزگرد “گفت وگوی آزاد میان مخاطبین و اعضاء پانل با محوریت آینده دانشگاه ها در ایران؛ جامعه محوری و کارآفرینی” با حضور دکتر بهزاد سلطانی، دانشیار دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه کاشان، دکتر یعقوب مهارتی، مدیر برنامه، بودجه و نظارت راهبردی دانشگاه فردوسی، دکتر رضا نقی زاده، مشاور معاون پژوهش و فناوری وزارت عتف و عضو هیئت مدیره انجمن مدیریت فناوری و نوآوری و دکتر مژگان سمندر علی اشتهاردی، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور به صورت مجازی برگزار شد.
در ابتدا دکتر اشتهاردی به ماهیت برگزاری نشست، مبنی بر بررسی نظرات و پیشنهادات ارائه شده در جلسات پیشین اشاره کرد و گفت: اهم موضوعات نظرات، حول سه محور «مفهوم جامعه محوری و کارآفرینی در دانشگاه ها و ضرورت تحول دانشگاه ها در این مسیر»، «موانع روبروی جامعه محوری و کارآفرینی در دانشگاه ها» و «بایدها در مسیر جامعه محوری و کارآفرینی دانشگاه ها» مطرح شده و بر اساس موضوعات گوناگون طبقه بندی شده است. سپس جهت طرح بحث، برخی از کامنت های مورد اشاره در زمینه مفهوم کارآفرینی را جهت رفع ابهام و تبیین تفاوت موجود در تعاریف ارائه کرد.
در ادامه دکتر سلطانی، در خصوص محور اصلی نظرات، ضمن تأکید بر ضرورت توافق بین مفاهیم کارآفرینی و اشتراکگذاری آنها، به تعریف دانشگاه کارآفرین و دانشگاه جامعه محور پرداخت و به کاربست کارآفرینی از سه طریق ایجاد دانشگاهی و شرکت های فارغ التحصیلان دانشگاه و ارتباط مستقیم با جامعه و صنعت اشاره کرد. دانشیار دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه کاشان، به مواردی همچون تبدیل دانشگاه به منطقه نوآوری، عدم محدودیت کارآفرینی به حوزه فنی و مهندسی، حفظ نقش آموزش و پرورش، پژوهش و دانشگاه کارآفرین به صورت همزمان، تبیین نقش جامعهمحوری دانشگاه در تداوم دانشگاه کارآفرین، پرداخت و تأکید کرد: در حال حاضر، کمتر از ده دانشگاه در جهان ادعای جامعه محوری دارند ولی صدها دانشگاه فرآیندهای پیاده سازی کارآفرینی را آغاز کردند و به عنوان دانشگاه کارآفرین شناخته شده اند.
دکتر مهارتی نیز در پاسخ به برخی نظرات و مسائل مطرح شده در زمینه چیستی دانشگاه کارآفرین و تعمیم آن به سایر حوزهها همچون حوزه علمیه و نیروی انتظامی گفت: خلاقیت و نوآوری که یکی از ویژگی های کارآفرینی محسوب می شود، در همه حوزهها قابل کاربرد است. اعتماد به نفس، ریسک پذیری از خصوصیات بارز افراد شاغل در دستگاههای اجرایی است. مهارتی با بیان اینکه کارآفرینی صرفا به دانشگاه مرتبط نیست، تصریح کرد: مفهوم کارآفرینی در همه بسترها، موضوعیت دارد و به عبارتی فرهنگ عمومی یک جامعه قلمداد می شود. مدیر برنامه، بودجه و نظارت راهبردی دانشگاه فردوسی، تولید ثروت از علم توسط گروه های آموزشی گرایشهای مختلف را از وظایف دانشگاه معرفی کرد و افزود دانشگاه باید توان حضور در جامعه را داشته باشد. وی اظهار داشت: هدف غایی، مسئولیت پذیری اجتماعی دانشگاه است و ارزش اصلی، ایفای این نقش از طریق وام گیری از واژه های جامعه محوری و کارآفرینی است.
همچنین دکتر نقی زاده، در پاسخ به اظهارات مطرح شده در خصوص تفلید صرف سازو کار دانشگاه کارآفرینِ کشورهای غربی در ایران گفت کارآمدی دانشگاه، در گرو جامعه محوری و کارآفرینی است و به عبارتی رمز تحول محسوب می شود. افزون بر این، پیش شرط جامعه محوری و کارآفرینی، نیازمحوری است به طوریکه یک دانشگاه چابک، قابلیت پاسخگویی یه نیازهای حال و آینده جامعه در سطوح گوناگون صنعت، اقتصاد و همچنین تأمین منابع مورد نیاز پژوهشگران را داشته باشد. مشاور معاون پژوهش و فناوری وزارت عتف و عضو هیئت مدیره انجمن مدیریت فناوری و نوآوری، نقش پاسخگویی دانشگاه به نیازهای پیرامونی جامعه همچون سایر نهادها را مورد تأکید قرار داد و بیان داشت این امر صرفا به شرکت های دانش بنیان، پارک های علم و فناوری و مراکز رشد بستگی ندارد بلکه به ساز و کار درونی دانشگاه همچون تأمین مالی، فیزیکی، آزمایشگاهی و سایر منابع مور نیاز جهت انجام پژوهش های با کیفیت نیز متکی است.
در ادامه نشست، موضوعاتی حول محور «آسیب شناسی آیین نامه ارتقاء و جذب اعضای هیئت علمی»، «اهمیت آموزش و نادیده گرفتن آن در کنار مباحث کارآفرینی»، «بایدها در مسیر جامعه محوری و کارآفرینی دانشگاه ها» مطرح شد و حاضرین مجازی در نشست نیز به ارائه نظرات و پیشنهادات در خصوص هر یک از مباحث مطرح شده، به بحث و تبادل نظر پرداختند.