چهاردهمین پیشنشست تخصصی نخستین همایش ملی مرجعیت علمی تحت عنوان «کیفیت آموزش عالی و نقش آن در مرجعیت علمی» برگزار شد
تاریخ انتشار: 1402/08/24
چهاردهمین پیشنشست تخصصی نخستین همایش ملی مرجعیت علمی تحت عنوان «کیفیت آموزش عالی و نقش آن در مرجعیت علمی» روز دوشنبه، 22 آبان ماه ۱۴۰۲ با ریاست دکتر علی باقر طاهرینیا؛ رئیس موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی و دبیری دکتر محمد عزیزی؛ معاون پژوهشی موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی و سخنرانی دکتر علی اصغر پورعزت؛ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، دکتر مقصود فراستخواه؛ عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی و دکتر غلامرضا ذاکرصالحی، عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی و دکتر سحر کوثری معاون پژوهش و فناوری مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور و همراهی برخی از روسا، معاونان، مدیران و اعضای هیئت علمی موسسه به صورت حضوری و مجازی در سالن شهید سلیمانی مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی برگزار شد.
در ابتدای نشست پس از قرائت آیاتی از قرآن کریم، دکتر کوثری به پیشینهی اقدامات صورت گرفته در حوزه مرجعیت علمی و تاکید مقام معظم رهبری در این رابطه پرداختند. در ادامه افزودند برای برگزاری بهتر اولین همایش مرجعیت علمی، هفده پیشنشست با موضوعات مختلف با مشارکت حداکثری ذینفعان پیشبینی شده بود و امروز چهاردهمین نشست آن در حال برگزاری میباشد که برآیند این فعالیتها و خروجیهای علمی، تدوین نقشه راهبردی برای دستیابی به مرجعیت علم و فناوری ایران خواهد بود.
در ادامه دکتر فراستخواه نگاهی به تجارب تاریخی، تمدنی و سنتهای گذشته مرجعیت علمی داشتند . ایشان تاکید کردند که مرجعیت از مسیر تولید مکرر کیفیت حاصل خواهد شد و در نهایت ده تعریف از کیفیت را ارائه و چهار نوع مرجعیت معیارگرا، عملگرا، مبادلهگرا و بایدگرا را مورد بررسی قرار دادند.
دکتر پورعزت مرجعیت علمی از ادعا تا واقعگرایی مبتنی بر تصویرپردازی فوق فعال را مورد بررسی قرار دادند. وی به ارزش شاخصهای جهانی، خطرات شاخصهای جهانی و خطر انکار این شاخصها اشاره داشتند و در ادامه دستاوردهای سویه افراط و تفریط در مواجه با انتقال دانش را برشمردند و در پایان افزوند که راه نجات ما توجه به سیره عقلا و خردمندان در گذر تاریخ، تمرکز بر حل مسئله، توسعه فلسفه و بازاریابی ارزش منطق است.
دکتر ذاکر صالحی دیگر سخنران نشست، مرجعیت علمی را از نظر سهل و ممتنع مورد بررسی قرار دادند. وی برخورداری از برنامه، زیرساخت و پشتکار را مهمترین بخش این مبحث دانسته و در ادامه در خصوص واقعگرایی انتقادی توضیحاتی ارائه و جنبههای مختلف آن را مورد بررسی قرار دادند.
دیگر سخنران نشست دکتر عزیزی به بحث کیفیت آموزش عالی از منظر ذینفعان منتخب پرداختند. ایشان توجه به کیفیت آموزش عالی در گذر زمان را مورد بررسی قرار دادند و در ادامه به ضرورت کیفیت در نظام آموزش عالی، اصول کیفیت در آموزش عالی، عوامل کیفیت در موسسات آموزش عالی و ذی نفعان کیفیت آموزش عالی
که کارفرما، دانشجو و استاد هستند اشاره کردند.
در پایان دیگر اساتید و صاحب نظران به بحث و تبادل نظر پرداختند.