پیشنشست تخصصی نخستین همایش ملی مرجعیت علمی تحت عنوان «نقش آموزش عالی در مرجعیت علمی کشور» برگزار شد
تاریخ انتشار: 1402/07/26
به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، پنجمین پیشنشست تخصصی نخستین همایش ملی مرجعیت علمی تحت عنوان «نقش آموزش عالی در مرجعیت علمی کشور» روز یکشنبه، ۲۳ مهرماه ۱۴۰۲ با حضور دکتر قاسم عموعابدینی؛ معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر رضا نقیزاده؛ مدیرکل دفتر برنامهریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر سید سروش قاضینوری، دبیر نخستین همایش ملی مرجعیت علمی و رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور و با همراهی و حضور روسا، دبیران و اعضا کارگروههای علمی کل کشور در سالن شهدای جهاد علمی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.
در ابتدای نشست دکتر سید سروش قاضی نوری به ارائه توضیحات کلی در خصوص همایش ملی مرجعیت علمی پرداخت. وی این همایش را نه یک رویداد، بلکه آغاز یک حرکت قلمداد کرد که مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور به عنوان نقطه تمرکز این موضوع خواهد بود و در این راستا از همه توان علمی کشور دعوت به عمل آورد.
در ادامه این نشست دکتر عموعابدینی به بررسی تناسب شاخصهای موجود برای رسیدن به مرجعیت علمی دانشگاههای کشور پرداخت و برخی از این شاخصها را برای رسیدن به مرجعیت علمی ناکافی و نامناسب ارزیابی کرد. وی تفاوت بین تمدن دانشگاهی در جهان با ایران را اخلاق محوری دانست. دکتر عموعابدینی بازگشت به تمدن ایرانی و اسلامی را ضروری برشمرد و در همین راستا رسیدن به دانشگاه تمدنی ایرانی-اسلامی را مستلزم تحولات اساسی و بنیادی در این حوزه دانست.
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خاطر نشان کرد: مدل و جریان اولین دانشگاه، فرهنگ دانشگاهداری و حکمرانی دانشگاهی در دنیا ایران بوده است. وی با طرح این پرسش که «امروزه چه میزان حکمرانی دانشگاههای برتر کشور به حکمرانی ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا شبیه است؟» به شباهت حکمرانی این دانشگاهها با دانشگاههای حکمتبنیان ودانشگاه تمدنی ایرانی-اسلامی اشاره داشت و مسیر آن را برنامهمحوی، شاگردپروری، استاد محوری و اخلاقمحوری معرفی نمود.
دکتر عموعابدینی در ادامه افزود: شاخصها را میبایست از اصول تمدنی گرفت و آن را به روز کرد و به کار گرفت. وی با ایراد نقدی به آییننامه ارتقا به متوازن نبودن وزن تولیدات علمی در میان تمامی رشتهها اشاره داشت.
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جریان تمدنسازی ملت ایران را به پشتوانه عقبه تاریخی شان، یک جریان واقعی و جدی برشمرد. وی در ادامه خبر از افزایش ۴۷.۲ درصدی پذیرش دانشجویان استعداد درخشان با آییننامه استادمحوری داد. دکتر عموعابدینی درنهایت مسیر دانشگاه حکمتی و دانشگاه تمدنی ایرانی-اسلامی را مسیر مرجعیت ایرانی و اسلامی دانست.
دکتر رضا حافظی، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، به ارائه پژوهش خود تحت عنوان «مرجعیت علمی از منظر منتخب سرآمدان وزارت عتف» پرداخت. وی در این ارائه، چیستی چالشها و راهکارهای مرجعیت علمی را مورد بررسی قرار داد و نخستین گام را ایجاد ادبیات مشترک و درک واحد از مرجعیت علمی دانست.
دکتر حافظی ضمن پرداختن به ویژگیهای مرجعیت علمی، آن را نه یک هدف بلکه نتیجه تجربه موفق در نهاد علم قلمداد کرد و سازوکارهای ارزیابی را که صرفاً کمیت محور باشند را مورد نقد قرار داد.
در ادامه این نشست دیگر اساتید و صاحب نظران این حوزه به بحث و تبادل نظر پرداخته و موانع و راهکارهای تحقق مرجعیت علمی دانشگاهها مورد بررسی قرار گرفت. در انتهای نشست دکتر نقیزاده ضمن تشکر از مشارکت حضار، بر لزوم دنبال کردن مرجعیت علمی در شئون دیگر و تشکیل دبیرخانه دائمی مرجعیت علمی تاکید کرد.