همایش «در مسیر صادرات دانشبنیان» به همت «مرکز نوآوری» و «آزمایشگاه سیاستی» مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور و «مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران» برگزار شد
تاریخ انتشار: 1402/08/03
به مناسبت روز ملی صادرات 1402، همایش «در مسیر صادرات دانشبنیان» به همت «مرکز نوآوری» و «آزمایشگاه سیاستی» مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور و «مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران» و با همکاری دیگر بازیگران زیستبوم نوآوری ازجمله صندوق نوآوری و شکوفایی، مرکز تعاملات بینالمللی علم و فناوری معاونت علم، فناوری و اقتصاد دانشبنیان، ستاد توسعه فناوریهای فرهنگی و نرم، کریدور توسعه صادرات و تبادل فناوری، مرکز طراحی ایران و مجموعه نقشه راه کسبوکار ایرانیان در روزهای یکشنبه و دوشنبه 30 مهر و 1 آبان ماه 1402 به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.
این همایش دوروزه دربردارنده برنامههای آموزشی و ترویجی متنوعی بود و با مشارکت بیش از 100 نفر (حضوری و مجازی) برگزار شد. در روز اول همایش دکتر مرضیه شاوردی، مدیر مرکز نوآوری مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور ضمن معرفی اجمالی مرکز، ابزارهای حمایتی مرکز از زیستبوم نوآوری کشور را تشریح کرد. در ادامه مهندس نوتاش، مدیر ارتباط با مشتریان صندوق نوآوری و شکوفایی، برنامههای صندوق در حمایت از صادرات محصولات دانشبنیان را معرفی کرد.
با توجه به همزمانی همایش با چهلونهمین یکشنبه صادراتی صندوق و پذیرش هیئت تجاری از ارمنستان، سومین برنامه همایش به معرفی بازار ارمنستان اختصاص داشت که طی آن دکتر انزلیچی ضمن معرفی بازار ارمنستان، به مزایای این بازار ازجمله بیشترین شفافیت در ناحیه اوراسیا، مرزمشترک زمینی با ایران، نیاز به ایران به عنوان اصلیترین درگاه راهیابی به آبهای آزاد، داشتن 14 قرارداد «تعرفه ترجیحی» و «تجارت آزاد» با ژاپن، کانادا، اتحادیه اروپا و … اشاره کردند و ارمنستان را «سکوی پرش ایدهآل» برای ورود به بازارهای بیناالمللی معرفی کردند.
نشست «انتقال تجربه شرکتهای دانشبنیان و خلاق در ورود به بازارهای بینالمللی» بخش بعدی همایش بود که با حضور دکتر مهرداد عالیپور مدیرعامل عالی نشان پارسیان، دکتر مهدی متقیان مدیرعامل مدیریت فناوری بومرنگ همآرا و دکتر فائقه اسلامیپور مدیرعامل توسعه افق نانو فناوری توانا برگزار شد. در این نشست که دبیر آن دکتر مریم روضهسرا مدیر آزمایشگاه سیاستی مرکز بود، ضمن اشاره به اهمیت و ضرورت صادرات و چالشها و فرصتهای کسبوکار بینالمللی، عوامل مؤثر در موفقیت شرکتهای دانشبنیان و فناور در بازارهای بینالمللی تشریح و تحلیل شد.
در ادامه، اعضای هیئت تجاری ارمنستان در برنامه حضور یافتند و هراچ بربریان، رئیس اتحادیه کشاورزی ارمنستان فرصتهای همکاری شرکتهای دانشبنیان با ارمنستان را تشریح کرد.
آشنایی با اصول و فنون مذاکره با ارائه مهندس محمد گیوِکی و آشنایی با زنجیره ارزش جهانی و نقش طراحی صنعتی در تکمیل زنجیره ارزش جهانی با ارائه دکتر مصطفی توحیدیفر دو بخش پایانی همایش در روز اول بود که طی آن شرکتکنندگان با اصول مهم و کلیدی در مذاکرههای تجاری آشنا شدند و همچنین ضمن آشنایی با مفاهیم و اهمیت ورود به زنجیرههای ارزش جهانی بهمنظور حضور ماندگار در بازارهای صادراتی با نقش طراحی صنعتی در ارتقای جایگاه محصول در بازارهای بینالمللی و خدمات مرکز طراحی ایران در این حوزه آشنا شدند.
در آغاز دومین روز همایش، مهندس راضیه کهنسال، مدیر کریدور توسعه صادرات و تبادل فناوری، ضمن معرفی خدمات مرکز تعاملات بینالمللی علم و فناوری و کریدور، ابزارهای مرکز تجارت جهانی برای تحلیل بازارهای بینالملل را معرفی کرد. در ادامه، مهندس مجتبی یوسفی، مدیرعامل راهکارهای فناوری ثریا ضمن اشاره به نقش و اهمیت خوشهها و کنسرسیومها در موفقیت صادرات دانشبنیان و خلاق و معرفی نمونههای موفق داخلی و خارجی، راهکارهایی را برای توسعه خوشهها و ورود آنها به بازارهای صادراتی ارائه کرد.
آشنایی با برنامههای حمایتی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در حوزه صادرات بخش بعدی همایش بود که طی آن اعظم رضایی، معاون توسعه عضویت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، شرایط و مزایای عضویت در اتاقهای بازرگانی را تشریح کرد.
با توجه به اهمیت روزافزون سکوهای بینالمللی در صادرات محصولات دانشبنیان و خلاق، محور بعدی همایش «صادرات هوشمند بر پایه تجارت الکترونیک» بود که در آن مهندس محمدمهدی رحمانی، رئیس کمیسیون کارآفرینی صادراتی سازمان ملی کارآفرینی، ضمن ارائه آمار و ارقام فروش از طریق سکوهای تجارت الکترونیک، شرایط و مزایای حضور و فعالیت در این سکوها را توضیح داد و صادرات را «اهرم نجات اقتصادی ایران» دانست. در بخش پایانی برنامه نیز مصطفی خلیلی، بایستههای حقوقی در قراردادهای بینالمللی را برای شرکتهای دانشبنیان و خلاق تشریح کرد.