نشست سیاستی “نوآوری و کاربردی سازی علوم انسانی و اجتماعی” برگزار شد
تاریخ انتشار: 1401/09/24
به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، این مرکز با همکاری معاونت پژوهشی و معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نشست سیاستی “نوآوری و کاربردی سازی علوم انسانی و اجتماعی” را با سخنرانی دکتر سپهر قاضی نوری، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس، دکتر محمد نقی زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی، دکتر علی اصغر سعد آبادی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی و مهندس امیر قربانی، پژوهشگر سیاست گذاری علم و فناوری روز چهارشنبه ۲۳ آذرماه ساعت ۱۰:۳۰ الی ۱۲در محل پارک فناوری پردیس، همزمان با دوازدهمین کنفرانس بینالمللی مدیریت فناوری و نوآوری برگزار کرد. دکتر مصطفی صفدری رنجبر، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و مشاور معاونت فناوری و نوآوری وزارت عتف نیز دبیر این نشست بود. در ابتدا دکتر مصطفی صفدری رنجبر، نوآوری و کاربردی سازی علوم انسانی و اجتماعی را بحث مهمی دانست و گفت امروزه این بحث به عنوان موضوع مهمی است که سوالات زیادی در رابطه با آن مطرح می کند. وی افزود: در اینجا منظور نوآوری های نظری در حوزه علوم انسانی و اجتماعی و همچنین نوآوری اجتماعی نیست، بلکه هدف این است که علوم انسانی و علوم اجتماعی کاربردی شوند و به آثار اقتصادی و اجتماعی ملموس منجر شوند. دکتر سپهر قاضی نوری اولین سخنران این نشست در ادامه بر اهمیت وجود فضای آزاد تاکید کرد و گفت: در حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی باید اجازه دهیم متفکران مختلف یا یکدیگر به بحث و تبادل نظر بپردازند تا رشد مورد نظر حاصل شود. وی به رشد چشمگیر کاربرد رشته روان شناسی در جامعه اشاره کرد و گفت دیگر رشته های علوم انسانی و اجتماعی نیز می توانند جای خود را در جامعه پیدا کنند. دکتر قاضی نوری برای رشته های علوم انسانی دو ارزش ذاتی و ابزاری تعریف کرد و گفت: بعضی از اهالی علم معتقد هستند علوم انسانی نقشی ابزاری دارد و برای رشد حوزه های دیگر به کار گرفته می شود، اما تعدادی دیگر بر این باورند که علوم انسانی خود ارزشی مستقل دارند. مهندس قربانی در ادامه با بررسی تجربه نهادهای مختلف در کشورهای دیگر، تجربه آنها را بیان کرد. وی عنوان کرد در بعضی از کشورها حمایت از پژوهش های بنیادی هم نوعی حمایت از کاربردی سازی علوم انسانی و اجتماعی محسوب می شود. دکتر محمد نقی زاده، دیگر سخنران نشست، رشته های علوم انسانی را به سه بخش تقسیم کرد و گفت: بعضی از رشته های علوم انسانی زیر بنای فکری جامعه هستند، بعضی پشتیبان صنایع و خدمات دیگر و بعضی مستقل هستند و به راه اندازی کسب و کارها می پردازند. وی افزود: یک پیچیدگی در علوم انسانی و اجتماعی وجود دارد که نمی توان آنها را در طبقه خاصی قرار داد. دکتر محمد نقی زاده در ادامه گفت: در حال حاضر برای توانمند سازی در این حوزه تحولاتی رخ داده است که ما به عنوان تحول دیجیتال می شناسیم. وی همچنین تاکید کرد: در گذشته فاصله نظریه پردازی تا اثربخشی خیلی طولانی بوده و این فاصله در سال های اخیر کمتر شده است. به گفته دکتر نقی زاده باید با توانمند سازی در بخش تحول دیجیتال و تعریف دوره های آموزشی و اصلاح زیر ساخت های مناسب دانش جویان، دانش آموختگان و اساتید این حوزه را آموزش دهیم. دکتر سعد آبادی نیز با ارائه یک نمونه از نوآوری اجتماعی در خصوص مشکلات کانون اصلاح تربیت و راهکارهایی برای بهتر شدن وضعیت و ایجاد کسب و کارهای مناسب در این حوزه توضیحاتی را ارائه داد.