نشست سیاستی “سند نظام ملی نوآوری در حوزه آموزش عالی” برگزار شد
تاریخ انتشار: 1401/09/21
به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، نشست سیاستی “سند نظام ملی نوآوری در حوزه آموزش عالی“ به صورت حضوری و مجازی، با سخنرانی دکتر محمد خادمی، عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات فناوری، دکتر اصغر زمانی، عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی و برنامهریزی آموزش عالی، دکتر مصطفی صفدری رنجبر، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و مشاور معاونت فناوری و نوآوری وزارت عتف و دکتر رضا نقی زاده، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور دوشنبه 21 آذرماه در محل مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور برگزار شد. دکتر سحر کوثری، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور نیز دبیر این نشست بود.
دکتر کوثری در ابتدای نشست سیاستی “سند نظام ملی نوآوری در حوزه آموزش عالی“ هدف از برگزاری آن را پاسخ به دو سوال که آیا در تدوین این سند موضوع نوآوری در آموزش عالی مطرح بوده است؟ یا نقش آموزش عالی در توسعه فناوری و نوآوری؟ عنوان کرد.
دکتر خادمی در ابتدا با یک نگاه اکوسیستمی به موضوع نوآوری این سوال را مطرح کرد که آیا تدوین سند ضروری هست یا خیر. وی پایش نوآوری را امری ضروری دانست. به گفته دکتر خادمی وزارت علوم نباید نظام نوآوری خود را منفک از سایر اجزاء بکند و باید در کنار دیگر بازیگران نقش خود را ایفا کند. وی همچنین به اسناد متعددی که در این زمینه موجود داریم اشاره کرد و گفت: آیا نوآوری میتواند ماحصل تدوین اینگونه اسناد باشد؟
دکتر زمانی نیز در ادامه ضمن تعریف نوآوری گفت: دانشگاه باید نوآور باشد تا بتواند نقش خود را در اکوسیستم به خوبی اجرا کند و دانشگاه با نگاهی سنتی نمیتواند در کنار دیگر بازیگران نقش خود را به خوبی اجرا کند و ارزش مشترک بیافریند.
دکتر صفدری رنجبر، دیگر سخنران این نشست که از اولین گامهای تدوین سند نظام ملی نوآوری در حوزه آموزش عالی پیگیر این سند بوده است چارچوب مفهومی تدوین سند را شرح داد و به مرحله اجرا رسیدن آن را امری ضروری دانست.
دکتر نقی زاده، دیگر سخنران این نشست خاطر نشان کرد: در تدوین سند نظام ملی نوآوری در آموزش عالی باید مسائل مربوط به آموزش عالی را پیدا کنیم و برای حل آنها راه حل های نوآورانه پیشنهاد دهیم. وی افزود: بزرگترین مشکل نرسیدن به احکام اجرایی است و وقتی میخواهیم به گزاره های عملیاتی برسیم این اتفاق رخ نمیدهد و باید با یک بازنگری اساسی بتوانیم به احکام عملیاتی برسیم.
دکتر خادمی در دور دوم سخنان خود ضمن اشاره به اینکه اسناد فعلی برای موضوع نظام نوآوری کافی است گفت: آن حلقه از سند که احکام و اسناد اجرایی است جایشان خالیست. وی همچنین تاکید کرد: در تدوین یک سند مرجع تصویب و ارزیابی بسیار مهم است و باید ساز و کار به صورتی باشد که اجرایی سازی آن حتما مشخص شود.
دکتر صفدری نیز در تکمیل سخنرانی خود مشارکتی بودن، مسئله محور بودن و عملگرایانه به معنای الزام رسیدن سند به برنامه های عملیاتی و اجرایی را سه ویژگی اصلی این سند دانست و گفت: در نهایت ما هستیم که باید به اجرایی شدن این سند در سالهای آینده کمک کنیم.
دکتر زمانی نیز در دور دوم سخنان خود توجه به ماهیت رشتهها در تدوین سند را لازم دانست. وی همچنین تاکید کرد باید به حرکت از نوآوری در آموزش عالی به آموزش عالی نوآور توجه کنیم.
به گفته دکتر زمانی باید بتوانیم یک نظارت عمومی خارج از تشکیلات دولتی دانشگاهی بر نوآوری در آموزش عالی داشته باشیم تا بتوانیم یک دوران گذر را داشته باشیم و اضافه کرد: ما باید برنامه را به گونه ای بچینیم تا دوره گذر از انجماد تا رسیدن به نوآوری داشته باشیم.
دکتر رضا نقی زاده نیز در سخنان پایانی خود وجود سند نظام نوآوری در آموزش عالی را لازم دانست و اضافه کرد: برای اینکه بتوانیم از این سند بهره ببریم و تبدیل به احکام عملیاتی کنیم باید بتوانیم آن را به لبه قانون برسانیم تا ضمانت اجرایی آن ایجاد شود.