اخبار » نشست تخصصی بررسی آثار کووید ۱۹بر آینده علم، فناوری و نوآوری برگزار شد
نشست تخصصی بررسی آثار کووید ۱۹بر آینده علم، فناوری و نوآوری برگزار شد
تاریخ انتشار: 1399/11/08
به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، نشست تخصصی بررسی آثار کووید ۱۹بر آینده علم، فناوری و نوآوری به همت گروه مطالعات آینده علم و فناوری به صورت مجازی برگزار شد. در این نشست که با حضور دکتر مقصود فراستخواه، عضو هیات علمی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی و عضو هیات تحریریه فصلنامه رهیافت، دکتر ابراهیم صالحی عمران، عضو هیات علمی دانشگاه مازندران و عضو هیات تحریریه فصلنامه رهیافت و کتر احد رضاییان قیه باشی، پژوهشگر همکار مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور برگزار شد موضوعات “جامعه خطر و نیاز به برنامه قوی اجتماعی برای علم و تکنولوژی“، “کووید ۱۹ و شایستگی های ضروری در نظام آموزشی“ و “بررسی آثار کووید ۱۹ بر حوزه پژوهش در ایران با استفاده از چرخه آینده“ مطرح شد. دکتر رضا مکنون استاد دانشگاه امیرکبیر و عضو هیات تحریریه فصلنامه رهیافت دبیر این نشست بود و دکتر امیر هوشنگ حیدری مدیر گروه مطالعات آینده علم و فناوری به صورت مجازی در این نشست حضور داشت.
در ابتدا دکتر اکرم قدیمی، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، در مقدمه ای به فراخوان فصلنامه رهیافت در خصوص کووید ۱۹ اشاره کرد و آماری از مقالات دریافت شده مطرح کرد.
دکتر مکنون نیز در مقدمه ای گفت: قبل از کرونا تجارت جهانی، انقلاب صنعتی چهارم، نظم جهانی و مسائل انرژی در حال تغییرات بود که کرونا بخشی از انها را تشدید کرد و بعضی موارد را کاهش داد. وی افزود: به طور مثال تجارت، تولید و مصرف کاهش پیدا کرد و انقلاب صنعتی و نظم جهانی با رشد روبرو شد. وی در پایان گفت: با توجه به این مقدمه، دنیا در آستانه تحول بزرگی است و دانشگاه ها باید این تحولات را پیش بینی و کنترل کنند.
دکتر فراستخواه نیز در ادامه به وضعیت کنونی دنیا اشاره کرد و گفت: با به وجود آمدن کووید ۱۹ ما به دنیایی پرتاب میشویم که آمادگی زیستن در آن را نداریم و نیاز به برنامه دقیقی در علم داریم. وی تاکید کرد: با برنامه های ضعیف علم سابق ؛ حتی برنامه هایی که در بهترین دانشگاه های دنیا تدوین شده اند نمیتوان با موارد پیش رو مواجه شد. عضو هیات علمی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی در ادامه بر ضرورت پرداختن به رهیافت انتقادی در علم و فناوری اشاره کرد و گفت: علم و فناوری همان اندازه که راه حل مشکلات ماست، خود نیز باعث به وجود آمدن مشکلات هم هست بنابراین برنامه قوی در علم خود علم را مسئله مند می داند.
دکتر صالحی عمران نیز در ادامه ماموریت های دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در دوران کرونا و پسا کرونا را بررسی کرد و گفت: به توجه به شرایط کرونا تغییراتی در بازار کار و آموزش ایجاد شده است که دستیابی به شغل، نگه داشتن شغل و انجام هرچه بهتر شغل از مواردی است که در این دوران باید در نظر داشته باشیم. وی افزود به همین منظور مهارت هایی هست که باید آنها را تقویت کنیم. مهارت های انعطاف پذیری، فناوری، سواد اطلاعات، رهبری، هوش احساسی و هیجانی، تعهد به یادگیری و ارتباط دانشگاه با محیط از جمله این مهارت ها هستند.
دکتر رضاییان نیز در ادامه گفت: با توجه به اینکه سرعت تغییرات محیطی از سرعت تغییرات سازمانی در شرایط کرونا بیشتر بوده است، سهم زیستی انسان از بازار کره زمین در معرض تهدید جدی قرار گرفته است. وی در ادامه اثرات کرونا بر حوزه پژوهش را بررسی کرد و گفت کرونا برای پژوهش هم تهدید محسوب شد و هم فرصت.
دکتر رضاییان در ادامه افزود: مسئله کرونا را بدون نگاه آینده نگرانه نمیتوان درک کرد چرا که خصلت همه گیری ویروس و ضرروت کل نگری، خصلت ابهام ذاتی نهفته در پیامدهای پاندمی، خصلت ضرورت توسعه ادبیات علمی تخیلی و خصلت عدم قطعیت ذاتی نهفته در ویروس از مواردی است که ضرورت رویکرد آینده پژوهانه در مطالعه پاندمی کرونا را قوت می بخشد.
وی در ادامه پیامدهای کرونا بر حوزه پژوهش را به ۴ سطح تقسیم کرد .
دکتر مکنون نیز در پایان به جمعبندی موارد مطرح شده پرداخت و گفت: در دوران پسا کرونا آموزش، پژوهش و نگرش باید تغییر کند و این تغییرات نیاز به تغییر در مدیریت دارد. وی افزود: زمانبندی این تغییرات باید به سه دسته کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تقسیم شود.
در پایان نیز حاضرین در جلسه به بحث و تبادل نظر پرداختند.