تغییرات محوری در آینده دانشگاهها
چهارمین نشست از سلسله نشستهای «آینده دانشگاهها در ایران؛ جامعهمحوری و کارآفرینی» با عنوان «تغییرات محوری در آینده دانشگاهها» چهارشنبه ۸ بهمنماه ۹۹ برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، میزگرد «تغییرات محوری در آینده دانشگاهها» با حضور دکتر محمدجواد رسائی، مشاور رئیس مرکز هیئتهای امنا و هیئتهای ممیزه وزارت علوم و عضو هیئتعلمی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس، دکتر رضا نقی زاده، مشاور معاون پژوهش و فناوری وزارت عتف و عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، دکتر بهزاد سلطانی، دانشیار دانشگاه کاشان و دکتر مژگان سمندی اشتهاردی، عضو هیئتعلمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور بهصورت مجازی برگزار شد.
در ابتدا دکتر سمندر علی اشتهاردی ضمن ارائه خلاصهای از میزگرد سوم گفت: هدف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از تدوین این برنامه گام برداشتن در مسیر حمایت از جامعهمحوری و کارآفرینی در دانشگاهها است. وی افزود: مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور با فراهم کردن بستری مناسب و برگزاری نشستها و میزگردها زمینه را برای دریافت پیشنهادات و نظرات فراهم میکند.
در این نشست ۹ تغییر محوری بهمنظور حرکت بهسوی کارآفرینی و جامعهمحوری در دانشگاهها باید ایجاد شود بررسی شد.
دکتر نقی زاده در بخش اول سخنان خود کلانروندهای موردنیاز دانشگاهها را مطرح کرد و گفت: یک سری از اتفاقاتی که دانشگاهها با آن روبرو هستند ملی و تعدادی بینالمللی است. وی همچنین بر ضرورت حرکت در مسیر تعامل با جامعه پیرامون تأکید کرد و گفت: دانشگاهها باید از طریق روشهای کارآفرینانه و نوآورانه بتوانند انتظارات محلی را تأمین کنند و این تنها از طریق گره خوردن تحصیلات تکمیلی با نیازهای جامعه میسر خواهد شد. وی همچنین تأکید کرد منظور از کارآفرینی اتفاقاتی که در حال حاضر در پارکها و مراکز رشد در حال وقوع است نیست بلکه منظور کارآفرینی سازمانی است. عضو هیئتعلمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور همچنین افزود: ما نیازمند فرهنگسازی در سطح دانشآموختگان هستیم و دانشآموختگان در کنار قابلیتها، توانمندیها و کارایی حرفهای باید قابلیتهای اخلاقی، اجتماعی و شهروندی را نیز یاد بگیرند. وی همچنین افزود: ما علاوه بر اینکه باید فرآیندهای پژوهشی را اصلاح کنیم باید اکوسیستم دانشگاهها را همتغییر دهیم که این امر نیاز به نگاه آیندهپژوهانه در دانشگاهها دارد.
در ادامه دکتر سلطانی در بخش اول سخنرانی خود بر لزوم پاسخگویی دانشگاه بر نیازهای پیرامون جامعه تأکید کرد و گفت: دانشگاه با توجه به نیازهای منطقه پیرامون خود باید مهارتهای تخصصی آموزش دهد و در پژوهش نیز نیازهای پیرامونی را در نظر بگیرد. وی بر ایجاد شرکتهایی با مشارکت دانشگاهها اشاره کرد و گفت: درصورتیکه دانشگاهها در ایجاد شرکتها مشارکت کنند علاوه بر سود آفرینی، آموزش و پژوهش هم در دانشگاه ارتقاء پیدا میکند. عضو هیئتعلمی دانشگاه کاشان پرورش انسان متعهد و فرهیخته در دانشگاه را از دیگر رسالتهای دانشگاه دانست.
دکتر رسائی نیز در ادامه بر موفقیت ایران در امر آموزش و پژوهش در سطح دنیا اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه در این دو حوزه موفق عمل کردهایم مطمئناً میتوانیم در ۱۰ تا ۲۰ سال آینده در دو حوزه کارآفرینی و جامعهمحوری هم موفق باشیم. وی تأکید کرد هدف دانشگاه تنها نباید تولید فارغالتحصیل باشد بلکه کارآفرینی بنا به شرایط پیرامون باید هدف اصلی باشد.
دکتر سلطانی در بخش دوم سخنرانی خود در خصوص تغییرات ساختاری موردنیاز دانشگاهها مواردی را مطرح کرد و ایجاد شوراها برای ایجاد تغییرات را لازم و ضروری دانست. وی همچنین تغییر در سبد منابع درآمدی دانشگاهها را مطرح کرد و گفت: کاهش وابستگی به بودجه عمومی و افزایش و تنوعبخشی در کسب منابع در دانشگاه کارآفرین امری ضروری است. دکتر سلطانی همچنین مدیریت داراییهای دانشگاه را مهم دانست و از تغییر در مفاهیم سنتی در دانشگاهها بهعنوان گامی به سمت ایجاد دانشگاه کارآفرین نام برد.
دکتر رسایی نیز در بخش دوم سخنان خود آموزش پژوهش در کنار فناوری را لازمه حرکت به سمت دانشگاه کارآفرین دانست و گذر از مفاهیم سنتی و هزینه کرد در حوزههای سنتی را نامناسب عنوان کرد.
دکتر نقی زاده نیز در بخش دوم سخنرانی خود گفت: در حوزه جامعهمحوری و کارآفرینی نیاز به تحول اساسی داریم در غیر این صورت اتفاقاتی که رخ میدهد وابسته با توانایی افراد و تعدادی از اعضاء هیئتعلمی خواهد بود درحالیکه رفتار دانشگاه باید به سمت جامعهمحوری و کارآفرینی حرکت کند و نقطه این تحول، تحول اساسی در نظام تحصیلات تکمیلی کشور است.
در پایان حاضرین در جلسه به بحث و تبادلنظر پرداختند.