به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، “آیین افتتاحیه آزمایشگاه سیاستی و اختتامیه اولین دوره جایزه پل” یکشنبه، ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ در سالن اجتماعات استاد قانعی راد برگزار شد.
در ابتدای این نشست، آقای حامد نصیری، مشاور آزمایشگاه سیاستی، با موضوع “آزمایشگاه سیاستی، پلی برای به هم رسیدن سیاست پژوهان، سیاست ورزان و سیاست گذاران” به سخنرانی پرداخت. وی در ابتدا چکیده ای از مرور ادبیات حوزه سیاست باز، آزمایشگاه زنده، آزمایشگاه سیاستی و وجوه مشترک آنها را مطرح کرد و سپس به تشریح مفاهیم هم آفرینی و طراحی مشترک در فضای حکمرانی و سیاست گذاری فناوری و نوآوری پرداخت. در ادامه نیز نقش و ابزارهای آزمایشگاه سیاستی در کاهش شکاف بین سیاست پژوهان، سیاست ورزان و سیاست گذاران را بررسی و نسل های توسعه ساختار آزمایشگاه سیاستی را تشریح کرد.

خانم امین لو، مدیر گروه مدیریت دانش و تجاری سازی فناوری و نوآوری مرکز، ساختار آزمایشگاه سیاستی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور را تشریح و کارکردها، اهداف و وظایف آن را ارائه نمود. ایشان، در گام اول ماموریت آزمایشگاه را، معرفی این مجموعه از طریق برنامه های ترویجی و فرهنگ سازی همچون جوایز پل و رویدادهای آموزشی معرفی نمودند. برنامه آزمایشگاه در گام های آتی تشکیل تیم های تخصصی در حوزه های کارکردی مانند علوم داده و علوم رفتاری و همچنین میزهای تخصصی بخش های مختلف مانند انرژی و سلامت و فناوری اطلاعات و … شمرد. چشم اندازه آزمایشگاه سیاستی در مرکز تبدیل شدن به هاب ارائه خدمات مشاوره سیاستی، راه اندازی آزمایشگاه های مشابه و کمک به نظام مندسازی و رتبه بندی آزمایشگاه های مربوطه خواهد بود.
در ادامه نشست راه یافتگان به مرحله نهایی اولین دوره جایزه پل طرح های خود را ارائه و داوران پس از پرسش و پاسخ به بررسی و امتیاز دهی آنها پرداختند. در این بخش امیر عسگری، محمد حسن کرمانی، گروه سهراب آقا زاده و مهدی اوجانی با موضوع نواحی نوآوری  و مرسده پهلوانیان با موضوع جبرات خدمات اعضاء هیات علمی راه یافتگان به مرحله نهایی بودند که طرح های خود را ارائه و به سوالات داوران پاسخ دادند.
در انتهای جلسه دکتر سید سروش قاضی نوری، رئیس مرکز تحقیقات سیات علمی کشور، ضمن تشکر از حاضرین در جلسه گفت: با توجه به ماهیت متفاوت مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور از دانشگاه ها مرکز نوآوری که در این مرکز فعال است نیز باید ماهیتی متفاوت با آنچه در دانشگاه ها است باشد. لذا ایده راه اندازی آزمایشگاه سیاستی با مفهوم ایجاد پلی میان بازیگران مختلف نظام سیاستی مطرح و در مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور به اجراء درآمد. در آزمایشگاه سیاستی هم سیاست گذار نقش دارد و هم ذی نفعان سیاست و هم تیم های پژوهشی که این همان اساس رویکرد مشارکتی در فرآیند سیاست گذاری است. دکتر قاضی نوری افزود: این آزمایشگاه فعالیت های مختلفی می تواند داشته باشد که شروع آن با اولین دوره جایزه پل بود که هدف آن تحلیل مسائل سیاستی و ارائه پیشنهادات سیاست گذاری از دیدگاه های متنوع بود. رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در ادامه اظهار امیدواری کرد بستر آزمایشگاه سیاستی این مرکز زمینه مناسبی فراهم کند تا تیم ها و شرکت های کارآمد و شایسته ایجاد شوند.
دکتر قاضی نوری در پایان دومین دوره جایزه پل را نیز معرفی و بیان نمود: پیشنهاد سیاست هایی برای شکل گیری همکاری خوب میان شرکت های دانش بنیان و شرک های صنعتی بزرگ مسئله ای است که در دومین دوره جایزه پل به دنبال آن هستیم و امیدواریم با استقبال خوبی از سوی مخاطبین رو به رو شود.
در پایان این نشست طرح های برگزیده معرفی شدند. بنا به نظر داوران در موضوع جبرات خدمات اعضاء هیات علمی طرحی انتخاب نشد و در موضوع نواحی نوآوری طرح آقای کرمانی رتبه دوم و طرح آقایان اوجانی و آقا زاده به طور مشترک با طرح آقایان عسگری رتبه سوم را کسب کردند.