به نظر می‌رسد چین در نظر دارد بیش از همیشه، امواج و جریانات بزرگ تری در حیطه هوش مصنوعی و واقعیت افزوده به وجود آورد.

سایت بیدو، غول جستجوی اینترنتی چین، هدایت این جریان را بر عهده دارد. بیدو که پیش از این، پیشرفت‌هایی جدی در زمینه تحقیقات هوش مصنوعی داشته است، به تازگی اعلام کرده که کی لو، مدیر اجرایی سابق مایکروسافت، به عنوان مدیر عملیاتی ارشد این شرکت آغاز به کار خواهد کرد.

 لو در گذشته بخش اپلیکیشن‌ها و خدمات مایکروسافت را بر عهده داشت، اما چنان چه گفته می‌شود، بخش عمده اختیارات وی در حیطه بسط و گسترش استراتژی‌های مربوط به هوش مصنوعی و بوت‌های چت بوده است.

بیدو در بیانیه خود اعلام کرده است لو را در چارچوب بخشی از برنامه خود برای تبدیل شدن به «رهبر جهانی هوش مصنوعی» به خدمت می‌گیرد.

از سوی دیگر، اندرو نگ، دانشمند سرشناس بیدو، اعلام کرده است این شرکت آزمایشگاه جدید واقعیت افزوده خود را در پکن افتتاح می‌کند.

 بیدو پیش از این در زمینه واقعیت افزوده، پیشرفت‌هایی داشته و از تصاویر و ظرفیت‌های کامپیوتری و «فراگیری عمیق» بهره گرفته تا لایه ای جدید را به جهان واقعی میلیون‌ها انسان بیفزاید.

با این حال، هدف طرح‌های جدید این شرکت، استفاده از یک آزمایشگاه جدید است، آزمایشگاهی که با ساخت ابزار بازاریابی واقعیت افزوده، هدف افزایش درآمد شرکت را دنبال می‌کند. در عین حال، تصور می‌شود بیدو همچنین در پی توسعه اپلیکیشن‌های مراقبت‌های پزشکی و آموزش در آینده نیز می‌باشد.

بیدو اما، تنها شرکت چینی در این مسیر نیست. اواخر سال گذشته، تنسنت، غول اینترنت چین – شرکت سازنده اپلیکیشن بسیار موفق WeChat برای گوشی‌های موبایل با بیش از ۸۴۶ میلیون کاربر فعال – اعلام کرد قصد ساخت یک آزمایشگاه عظیم هوش مصنوعی را دارد.

بازیگران کوچک تر چینی در این مسیر نیز اهمیت خودشان را دارند. شرکت KPMG که در زمینه سرمایه گذاری در کسب و کارهای جدید فعالیت دارد می‌خواهد طی یک سال آینده، مبالغ قابل توجهی سرمایه وارد حیطه تحقیقات هوش مصنوعی کند. به گفته یکی از مدیران این شرکت، «مبالغ سرمایه گذاری شده در حیطه هوش مصنوعی در قاره آسیا به نوعی روزانه افزایش می‌یابد».

روند رشد مشابهی نیز پیش از این در میان جامعه تحقیقاتی چین آغاز شده است. مطالعه جدید موسسه ملی سیاست گذاری علم و تکنولوژی ژاپن نشان می‌دهد چین به لحاظ شمار مطالعات هوش مصنوعی که در سال ۲۰۱۵ به همایش‌های بزرگ دانشگاهی ارائه شدند، با فاصله نزدیکی با ایالات متحده، در جایگاه دوم جهان قرار گرفته است.

و یک گزارش دولتی در آمریکا تصریح می‌کند شمار مقالات منتشر شده توسط محققین چینی در زمینه «فراگیری عمیق»، حتی از همتایان آمریکایی شان نیز پیشی گرفته است.

شرایط به گونه ای پیش می‌رود که روزنامه بانفوذ ساوث چاینا مورنینگ پست، هوش مصنوعی و واقعیت افزوده را دو ضرورت بسیار مهم برای هر نوع سرمایه گذاری در چین توصیف کرده است. جای تعجبی ندارد که از حالا به بعد، شرکت‌های آمریکایی فعال در عرصه تکنولوژی، رقبای خود را از شرق به حساب بیاورند.

 

منبع: MIT Technology Review

ترجمه: حمید خطیبی

@nrisp