در جریان میزگرد آزادی که به میزبانی مرکز تحقیقات سیاست گذاری در حیطه‌های علم و تکنولوژی مرکز CIRES در دانشگاه کلرادو برگزار شد، حضار درباره برنامه «کارگاه علم و مهندسی» و روش‌های تسریع راهکارهای ارائه شده در آن به بحث پرداختند.

کارگاه مورد اشاره هر سال به مدت سه روز در فصل بهار در واشنگتن برگزار می‌شود و هدف آن، برقراری ارتباط بین دانشمندان جوان و سیاست گذاران است، به گونه ای که بر حمایت از علم به عنوان بخش لاینفک سیاست گذاری‌های تاثیرگذار تاکید شود.

مرکز تحقیقات سیاست گذاری در حیطه‌های علم و تکنولوژی یک مسابقه مقاله نویسی را برگزار می‌کند که دانشجویان نخبه سال آخر مقاطع فوق لیسانس و دکترا و نیز فارغ التحصیلان این مقاطع در آن شرکت می‌کنند و در پایان دو نفر برگزیده می‌شوند و در کارگاه مورد اشاره در واشنگتن شرکت می‌کنند.

در میزگرد مربوط به «کارگاه علم و سیاست گذاری» سه برنده سال گذشته این مسابقه مقاله نیز حضور داشتند.

سارا جوی ولش-هاگینز، برنده سال ۲۰۱۶ این مسابقه در جریان میزگرد ابراز داشت: «کارگاه علم و مهندسی (CASE) به من نشان داد سابقه و تجربه ام در مهندسی عمران – در جریان حمایت از سیاست‌های مربوط به پیشرفت‌هایی که در حیطه‌های خاص این رشته در زمینه تحقیقات و رویکردهای مهندسی صورت گرفته – تا چه حد ارزشمند خواهد بود».

وی درباره تجربه اش از حضور در این کارگاه ادامه داد: «برای من حضور در کنگره (اشاره به دو مجلس نمایندگان و سنای آمریکا) و تصور این که روزی در آنجا مشغول به کار باشم بسیار هیجان انگیز بود، این که در بتوانم با تلاش بسیار بر روند سیاست گذاری‌هایی که به جامعه شکل می‌دهد و آن را اصلاح می‌کند تاثیر بگذارم». سارا جوی ولش-هاگینز، دانشجوی دوره دکترا در مهندسی سیستم‌های عمرانی است.

آنجلا بوگ، دیگر برنده سال ۲۰۱۶ مسابقه مقاله نویسی که دانشجوی دکترای مطالعات زیست محیطی است، در جریان این میزگرد بر چالشی که گاه هنگام تلاقی علم و سیاست گذاری آشکار می‌شود تاکید کرد، این چالش که برنامه‌هایی که بودجه برخی تحقیقات خاص را تامین می‌کنند ممکن است به دلایلی نامربوط به خود تحقیقات، کم یا زیاد شوند.

وی اظهار داشت: «برای دانشمندان بسیار مهم است اهمیت کارهای شان را با سیاستمداران و با افکار عمومی در میان بگذارند».

کارگاه علم و مهندسی (CASE) که توسط موسسه پیشرفت‌های علمی آمریکا برگزار می‌شود، در ابتدا از سوی چند نهاد آکادمیک از جمله مرکز CIRES شکل گرفت.

شرکت کنندگان در این کارگاه درباره ساختار کنگره آمریکا و این که نحوه تعیین بودجه فدرال و سایر موارد تخصیص بودجه‌های تحقیقاتی چگونه است می‌آموزند. آنان همچنین با راهکارهای انتقال پیشرفت‌های علمی به قانون گذاران و این که چگونه می‌توان علم را در مسیر سیاست گذاری‌های محلی و ملی قرار داد، آشنا می‌شوند. علاوه بر اینها، حاضرین در کارگاه این فرصت را می‌یابند آن چه را طی این سه روز درباره تاثیرگذاری بر سیاست آموخته اند به صورت مستقیم به کار گیرند؛ به این ترتیب که در روز پایانی کارگاه، آنان تیم‌هایی بین خود تشکیل می‌دهند و با نمایندگان کنگره و اعضای آن درباره موضوعاتی که برگزیده اند به صحبت و مذاکره می‌پردازند.

منبع: وب سایت دانشگاه کلرادو

مترجم : حمید خطیبی

@nrisp