Hello our valued visitor, We present you the best web solutions and high quality graphic designs with a lot of features.‎ just login to your account and enjoy .‎.‎.‎

<none>

به پایگاه اطلاع‌رسانی «مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور» خوش‌آمدید!
جهت عضویت اینجا کلیک نمایید.

تغییرات محوری در آینده دانشگاه ها

شما اینجا هستید

چهارمین نشست از سلسله نشست های "آینده دانشگاه ها در ایران؛ جامعه محوری و کارآفرینی" با عنوان "تغییرات محوری در آینده دانشگاه ها" چهارشنبه ۸ بهمن ماه ۹۹ برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، میزگرد "تغییرات محوری در آینده دانشگاه ها" با حضور دکتر محمدجواد رسائی، مشاور رئیس مرکز هیئت های امنا و هیئت های ممیزه وزارت علوم و عضو هیئت علمی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس، دکتر رضا نقی زاده، مشاور معاون پژوهش و فناوری وزارت عتف و عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، دکتر بهزاد سلطانی، دانشیار دانشگاه کاشان و دکتر مژگان سمندی اشتهاردی، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور به صورت مجازی برگزار شد.

در ابتدا دکتر سمندرعلی اشتهاردی ضمن ارائه خلاصه ای از میزگرد سوم گفت: هدف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از تدوین این برنامه گام برداشتن در مسیر حمایت از جامعه محوری و کارآفرینی در دانشگاه ها است. وی افزود: مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور با فراهم کردن بستری مناسب و برگزاری نشست ها و میزگردها زمینه را برای دریافت پیشنهادات و نظرات فراهم میکند.

در این نشست ۹ تغییر محوری به منظور حرکت به سوی کارافرینی و جامعه محوری در دانشگاه ها باید ایجاد شود بررسی شد.

دکتر نقی زاده در بخش اول سخنان خود کلان روندهای مورد نیاز دانشگاه ها را مطرح کرد و گفت: یک سری از اتفاقاتی که دانشگاه ها با آن روبرو هستند ملی و تعدادی بین المللی است. وی همچنین بر ضرورت حرکت در مسیر تعامل با جامعه پیرامون تاکید کرد و گفت: دانشگاه ها باید از طریق روش های کارآفرینانه و نوآورانه بتوانند انتظارات محلی را تامین کنند و این تنها از طریق گره خوردن تحصیلات تکمیلی با نیازهای جامعه میسر خواهد شد. وی همچینین تاکید کرد منظور از کارآفرینی اتفاقاتی که در حال حاضر در پارک ها و مراکز رشد در حال وقوع است نیست بلکه منظور کارآفرینی سازمانی است. عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور همچنین افزود: ما نیازمند فرهنگ سازی در سطح دانش آموختگان هستیم و دانش آموختگان در کنار قابلیت ها، توانمندی ها و کارایی حرفه ای باید قابلیت های اخلاقی، اجتماعی و شهروندی را نیز یاد بگیرند. وی همچنین افزود: ما علاوه بر اینکه باید فرآیندهای پژوهشی را اصلاح کنیم باید اکوسیستم دانشگاه ها را هم تغییر دهیم که این امر نیاز به نگاه آینده پژوهانه در دانشگاه ها دارد.

در ادامه دکتر سلطانی در بخش اول سخنرانی خود بر لزوم پاسخگویی دانشگاه بر نیازهای پیرامون جامعه تاکید کرد و گفت: دانشگاه با توجه به نیازهای منطقه پیرامون خود باید مهارت های تخصصی آموزش دهد و در پژوهش نیز نیازهای پیرامونی را در نظر بگیرد. وی بر ایجاد شرکت هایی با مشارکت دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: در صورتیکه دانشگاه ها در ایجاد شرکت ها مشارکت کنند علاوه بر سودآفرینی، آموزش و پژوهش هم در دانشگاه ارتقاء پیدا میکند. عضو هیات علمی دانشگاه کاشان پرورش انسان متعهد و فرهیخته در دانشگاه را از دیگر رسالت های دانشگاه دانست.

دکتر رسائی نیز در ادامه بر موفقیت ایران در امر آموزش و پژوهش در سطح دنیا اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه در این دو حوزه موفق عمل کرده ایم مطمئنا میتوانیم در ۱۰ تا ۲۰ سال آینده در دو حوزه کارآفرینی و جامعه محوری هم موفق باشیم. وی تاکید کرد هدف دانشگاه تنها نباید تولید فارق التحصیل باشد بلکه کارآفرینی بنا به شرایط پیرامون باید هدف اصلی باشد.

دکتر سلطانی در بخش دوم سخنرانی خود در خصوص تغییرات ساختاری مورد نیاز دانشگاه ها مواردی را مطرح کرد و ایجاد شوراها برای ایجاد تغییرات را لازم و ضروری دانست. وی همچنین تغییر در سبد منابع درآمدی دانشگاه ها را مطرح کرد و گفت: کاهش وابستگی به بودجه عمومی و افزایش و تنوع بخشی در کسب منابع در دانشگاه کارآفرین امری ضروری است. دکتر سلطانی همچنین مدیریت دارایی های دانشگاه را مهم دانست و از تغییر در مفاهیم سنتی در دانشگاه ها به عنوان گامی به سمت ایجاد دانشگاه کارآفرین نام برد.

دکتر رسایی نیز در بخش دوم سخنان خود آموزش پژوهش در کنار فناوری را لازمه حرکت به سمت دانشگاه کارآفرین دانست و گذر از مفاهیم سنتی و هزینه کرد در حوزه های سنتی را نامناسب عنوان کرد.

دکتر نقی زاده نیز در بخش دوم سخنرانی خود گفت: در حوزه جامعه محوری و کارآفرینی نیاز به تحول اساسی داریم در غیر اینصورت اتفاقاتی که رخ میدهد وابسته با توانایی افراد و تعدادی از اعضاء هیات علمی خواهد بود در حالیکه رفتار دانشگاه باید به سمت جامعه محوری و کارآفرینی حرکت کند و نقطه این تحول، تحول اساسی در نظام تحصیلات تکمیلی کشور است.

در پایان حاضرین در جلسه به بحث و تبادل نظر پرداختند.

مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور کانون تفکر در زمینه سیاست‌پژوهی و سیاست‌سازی علم، پژوهش و فناوری در سطح ملی.

خبرنامه الکترونیک

ارتباط با ما