Hello our valued visitor, We present you the best web solutions and high quality graphic designs with a lot of features.‎ just login to your account and enjoy .‎.‎.‎

<none>

به پایگاه اطلاع‌رسانی «مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور» خوش‌آمدید!
جهت عضویت اینجا کلیک نمایید.

جامعه محوری و کارآفرینی در دانشگاه ها

شما اینجا هستید

با توجه به اهمیت تسریع حرکت دانشگاه های کشور به سمت جامعه محوری و کارآفرینی، وزارت علوم تحقیقات و فناوری با ماموریت سیاست گذاری کلان در حوزه آموزش عالی کشور،  بیانیه "آینده دانشگاه ها در ایران؛ جامعه محوری و کارآفرینی" را تدوین و در خرداد ماه سال ۱۳۹۹ از آن رونمایی کرد. با توجه به اهمیت ترویج این مفاهیم و تدوین اسناد اجرایی سازی مرتبط، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ماموریت این مهم را طی نامه شماره ۳۴۶۸۹ مورخ ۲۷/۱۰/۱۳۹۹، به مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور محول نمود.


بیانیه آینده دانشگاه ها در ایران

مشاهده متن کامل
مزگان سمندر علی اشتهاردی
تاریخ انتشار: ۰۵/ ۱۱/ ۱۳۹۹

از قرن دوازدهم میلادی که اولین دانشگاه ها به تعریف امروزی در جهان شکل گرفته اند تا کنون، تغییرات بنیادی در عملکرد و نقش های دانشگاه در سرتاسر نقاط جهان صورت گرفته است. به تدریج رویکرد دانشگاه ها به دانش و نقش‌آفرینی در جامعه، متناسب با سیر تکاملی جامعه ای که در آن جای گرفته اند تغییر و تحول یافته است. در طی چند دهه گذشته، به دنبال نقش کلیدی دانش و تجاری سازی آن به عنوان عامل اصلی رونق اقتصادی و رقابت پذیری، بیش از پیش بر اهمیت تحول نقش دانشگاه ها در جهت زمینه سازی باروری فعالیت های نوآورانه و کارآفرینانه تأکید شده است. در چنین ساختاری، دانشگاه به عنوان بازیگر کلیدی (یک کاتالیزور) در توسعه منطقه ای محسوب می شود که شکل¬گیری محیط کارآفرینی منطقه ای را در یک محیط به صورت فزاینده پیچیده متشکل از سهامداران و ذینفعان، از طریق عرضه نیروی کار ماهر یادگیرنده، توسعه دانش و فناوری جدید، انتقال دانش از دانشگاه به صنعت و جامعه (و بالعکس)، ایجاد فرصت های همکاری مستقیم در فعالیت های نوآوری با ذینفعان مختلف و از طریق شرکت های جدید زایشی تحت تاثیر قرار می دهد. حرکت دانشگاه ها به سمت جامعه محوری و کارآفرینی نه تنها بر محیط کارآفرینی منطقه تاثیر می گذارد، بلکه امکان درآمدزایی و تنوع منابع مالی را برای دانشگاه ها فراهم می نماید که لازمه حیات و کاهش وابستگی آنها به منابع دولتی است. از این رو، دانشگاه های سراسر جهان به طور فزاینده ای شروع به اجرای چنین فعالیت ها و مکانیسم هایی می نمایند و به عنوان دانشگاه کارآفرین شناخته می شوند.

این تحول در ابتدا در برخی از دانشگاه ها (همچون دانشگاه های ام آی تی و کمبریج) به دلیل برخورداری از فرهنگ کارآفرینی قوی و سنت های عمیق توسعه و مشارکت صنعتی به صورت کاملا ارگانیک صورت گرفت. در مقابل، بسیاری از دانشگاه های سراسر جهان (همچون دانشگاه هاروارد و برکلی و بسیاری از دانشگاه های اروپا و کشورهای در حال توسعه) بعد از مشاهده موفقیت دانشگاه های مذکور با رویکردی متفاوت و در عین حال کامیاب، از طریق تعیین راهبردهای بالا-به-پایین، تلاش کرده اند تا متناسب با پتانسیل های زیست بوم کارآفرینی منطقه ای خود، راهبرد دانشگاهی مرتبط با کارآفرینی، ساختار پایدار و توسعه فرهنگ حمایتی متناسب با آن را اتخاذ کنند. در این راستا سازمان های دولتی و میان دولتی نقش مهمی به منظور ترویج مفاهیم، ایجاد ذهنیت و فرهنگ کارآفرینی و تشویق دانشگاه ها داشته اند. از جمله اقدامات این سازمان ها می¬توان به موارد زیر اشاره کرد: چارچوب معرفی شده دانشگاه کارآفرین توسط کمیته آموزش و فرهنگ کمیسیون اروپا با همکاری مجمع توسعه اقتصادی و اشتغال محلی سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) که به عنوان راهنمایی برای هدایت دانشگاه ها طراحی شده است، جایزه دانشگاه کارآفرین سال ارائه شده توسط مرکز ملی کارآفرینی در آموزش (NCEE) در وزارت آموزش انگلستان، جایزه کارآفرینی وزارت آموزش عالی (MEA) در مالزی، و جایزه بین المللی Triple E Awards توسط شورای اعتباربخشی دانشگاه های کارآفرین و متعهد (ACEEU) واقع در آلمان.

در کشور ما نیز هرچند در برخی از دانشگاه های کشور اقدامات خودجوشی در این زمینه شکل گرفته است، اتخاذ رویکرد دوم (راهبرد بالا-به-پایین) به منظور ایجاد و تسهیل تحول دانشگاه ها به سمت نقش آفرینی بیشتر در جامعه همسو با اهداف کلان رشد اقتصادی ضروری به نظر می رسد. در این راستا، به دلیل ساختار آموزش عالی کشور، نقش نهادهای بالادستی همچون وزارت علوم تحقیقات و شورای انقلاب فرهنگی بسیار مهم و ضروری است. از این رو، لازم است اقدامات موثری توسط این نهادها در خصوص آگاهی سازی و ذهنیت آفرینی، تشویق و ترغیب موسسات آموزش عالی صورت پذیرد تا دانشگاه ها به سمت ایجاد تعهد رهبری و حاکمیت خوب در شکل دهی یک سیستم پشتیبانی جامع از کلیه ذینفعان داخلی و خارجی برای حرکت به سمت جامعه محوری و ارزش آفرینی هرچه بیشتر و موثرتر گام بردارند. همچنین لازم است بازبینی های جدی در خصوص آیین نامه ها، دستورالعمل ها، و بخشنامه ها (همچون نحوه جذب دانشجوها و ارزیابی پایان‌نامه ها، ترفیع، ارتقاء و توامندسازی اعضای هیات علمی، ارزیابی دانشگاه ها، ...) صورت پذیرد. بدون بازبینی های یاد شده، نمی توان شاهد حرکت جهشی در این مسیر بود که لازمه رسیدن به اهداف کلان اقتصادی همچون اقتصاد دانش بنیان و مقاوتی است.

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را به آدرس future.universities@nrisp.ac.ir ارسال نمایید.

مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور کانون تفکر در زمینه سیاست‌پژوهی و سیاست‌سازی علم، پژوهش و فناوری در سطح ملی.

خبرنامه الکترونیک

ارتباط با ما