Hello our valued visitor, We present you the best web solutions and high quality graphic designs with a lot of features.‎ just login to your account and enjoy .‎.‎.‎

<none>

به پایگاه اطلاع‌رسانی «مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور» خوش‌آمدید!
جهت عضویت اینجا کلیک نمایید.

دبیرخانه اقتصاد مقاومتی وزارت عتف

شما اینجا هستید

در تاریخ ۱۳۹۲/۱۱/۲۹ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را  با رویکردی جهادی، انعطاف پذیر، فرصت ساز، مولد، درون‌زا، پیشرو و برون‌گرا با هدف تأمین رشد پویا و بهبود شاخص‌های مقاومت اقتصادی و دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز بیست‌ساله، به رؤسای قوای سه گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ نمودند.

در تاریخ ۱۳۹۴/۶/۳۱ به استناد مصوبه هیئت وزیران" ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی " جهت راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی تشکیل شد. جهت عملیاتی سازی اقتصاد مقاومتی، برنامه‌های ملی ۱۲ گانه اقتصاد مقاومتی به همراه طرح‌هایشان به تصویب ستاد رسیدند. تحت این ۱۲ برنامه ملی، ستاد اقتصاد مقاومتی مجموعاً ۱۲۱  پروژه اولویت دار را  برای ۲۲ دستگاه دولتی (شامل ۱۳ وزارتخانه و ۳ معاونت رئیس جمهور) و یک دستگاه غیردولتی (سازمان صدا و سیما) تصویب نمود.

پیرو ابلاغ پروژه­‌های اولویت دار برای اجرا در سال ۱۳۹۵ طی تصویب نامه­‌های ستاد اقتصاد مقاومتی، در تاریخ ۱۳۹۵/۱/۱۶ وزارت عتف به عنوان دستگاه مجری ۴ پروژه اولویت­ دار زیر تحت برنامه ملی "توسعه اقتصاد دانش بنیان" تعیین گردید.

مجری

عنوان پروژه

ردیف

معاونت پژوهش و فناوری وزارت عتف

بازنگری و اصلاح نظام آموزش عالی در جهت ارزش‏آفرینی و کارآفرینی

۱

معاونت آموزشی وزارت عتف

تبدیل ۵ دانشگاه و واحد پژوهشی برتر کشور به تراز بین‏المللی

۲

معاونت آموزشی وزارت عتف

طراحی و پیاده سازی نظام آمایش آموزش عالی  و پژوهش به منظور ماموریت‏گرا کردن فعالیت‌های موسسات آموزش عالی و پژوهش کشور

۳

معاونت پژوهش و فناوری وزارت عتف

طراحی الگوی تغییر و ارتقای نقش دانشگاه‏هادر حل مشکلات کلان، دستگاهی و بنگاه‏های اقتصادی کشور

۴

در نیمه مرداد ماه دبیرخانه هماهنگی پروژه‌های اقتصاد مقاومتی وزارت عتف تشکیل شد و در مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور شروع به فعالیت نمود.

 

معرفی

متن متن
ساختار اجرایی

پروژه ۱: بازنگری و اصلاح نظام اموزش عالی کشور در جهت ارزش­ آفرینی و کارآفرینی

رکن اصلی این پروژه، دانشگاه‌ها هستند که تلاش می­کنند با شناخت مأموریت خود و نیز بر مبنای نیازهای بومی مربوطه، ساختارهای آموزشی و پژوهشی خود را به نحوی سازمان­دهی کنند که مهارت­های نوآوری و کارآفرینی در دانش­آموختگان آن­ها توسعه یافته و حتی گروه­های اجتماعی خارج از دانشجویان نیز تحت پوشش آموزش­ها و حمایت­های مربوطه قرار گیرند؛ اما صرف ایجاد مهارت کارآفرینی در افراد کافی نیست و بایستی انواع بسترهای مختلف برای توسعه­ی شرکت­های نوپا و به­ویژه شرکت‌های دانش­بنیان فراهم شود. به همین دلیل، دانشگاه­ها باید با حمایت از نهادهای واسطی همچون شتاب­دهنده­ها، مراکز رشد، پارک­های علم و فناوری، دفاتر انتقال فناوری و.. مسیر نهادی توسعۀ این شرکت­ها را هموار ساخته و به استادان و دانشجویان خود اطمینان دهند که در این مسیر پرخطر، تنها نخواهند ماند.

یکی از شاه­راه­های استفاده از پتانسیل بالای سرمایه­های انسانی توانمند در بخش آموزش عالی کشور، هدایت فعالیت­های آن­ها به سمت رفع نیازهای کشور و ثروت­آفرینی است. پیشبرد این مسیر، مستلزم تغییرات راهبردی در مکانیزم­های آموزشی، پژوهشی و مهارتی دانشگاه­ها و برقراری تعاملات هم­افزا با همتایان بین­المللی بخش آموزش عالی کشور است. بدین ترتیب، این پروژه با تمرکز بر نحوه­ی نقش­آفرینی دانشگاه­ها در نظام دانش­بنیان، نگاشت توانمندی بخش غیردولتی در تقویت زیرساخت­های مورد نیاز، افق تسهیل فضای دانشگاهی کارآفرین برای تمامی دانشگاهیان، ایجاد مکانیزم­های جذب توانمندی داخلی در ارزش­آفرینی و برقراری تعاملات بین­المللی اثربخش، درصدد است تا بنیان­های اقتصاد مقاومتی در بخش آموزش عالی کشور را مستحکم­تر سازد.

ایجاد اشتغال برای فارغ­التحصیلان دانشگاه، توسعۀ اقتصاد دانش­بنیان، بهبود فضای کسب و کار، ایجاد فرهنگ جهادی کار و فعالیت اقتصادی، استفاده از ظرفیت­های بالقوۀ دانشگاهیان و تبدیل آن به بهره­وری بالفعل و هم­افزایی توان تخصصی دانشگاهی در تقویت رقابت­پذیری اقتصاد، از مهم­ترین دستاوردهای این پروژه محسوب می­شود که امید است به مقاوم­سازی اقتصاد داخلی بیانجامد.

مهم‌ترین اقدامات انجام شده:

ایجاد، ساماندهی و حمایت از شتاب‏ دهنده‏‌ها در کشور

برگزاری ۲ دوره جشنواره کسب و کار دانشجویی با همکاری شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان

برگزاری ۳۰ کارگاه آموزشی و سمینار مرتبط با حوزه کارآفرینی در دانشگاه‏ها، پارک‏های علم و فناوری و مراکز رشد واحدهای فناور،

برگزاری ۶۲ استارت‏آپ و پیش‏بینی و برنامه ‏ریزی برای برگزاری ۷۰ استارت آپ در سال ۱۳۹۶

برگزاری رویدادهای استارت‏آپ‏‌های تخصصی (همکاری با وزارت ارتباطات) و سایر وزارتخانه‏‌ها

برگزاری هفت جلسه کارگروه تخصصی، تدوین پیش‏نویس اولیه و امکان‏سنجی ایجاد دانشگاه کارآفرین به صورت آزمایشی در دانشگاه صنعتی اصفهان و بوشهر

تدوین و ابلاغ  آیین‏ نامه ایجاد مرکز نوآوری در کلیه دستگاه‏ها (دانشگاه‏ها، پژوهشکده‏ها و پارک‏های علم و فناوری

تدوین آیین ‏نامه ایجاد مرکز نوآوری در کلیه دستگاه‏ها

تدوین و ابلاغ آیین ‏نامه تأسیس شرکت‌های دانش بنیان (رویشی/زایشی) توسط اعضای هیات علمی

تدوین دستورالعمل برگزاری رویدادهای شتاب (شناسایی و توانمندسازی برتر)

تعامل با صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک (صحا) در راستای حمایت از شرکت‏های مرتبط

معرفی ۱۲۰ شرکت دانش‏ بنیان برای استفاده از تسهیلات صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک (صحا)

تعریف شاخص برای خروجی‌های مرتبط با دانشگاه کارآفرین

تدوین و ابلاغ دستورالعمل برگزاری رویدادهای شتاب (شناسایی و توانمندسازی ایده‌های برتر)

صدور مجوز ایجاد سه مرکز نوآوری

پروژه ۲ : تبدیل پنج دانشگاه و واحد پژوهشی برتر کشور به تراز بین المللی

امروزه نظام دانشگاهی کشور به حدی از رشد و بالندگی رسیده که توان جهش­های بلند بعدی و ورود به حیطۀ ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان را ممکن ساخته است. رشد کمی قابل ملاحظۀ دانشگاه­ها پس از انقلاب و نزدیک شدن به شرایط اشباع در سال­های اخیر، رشد پراکنده و غیرمنسجم کیفی را نیز به همراه داشته است. افزایش تعداد اساتید ایرانی پراستناد و افزایش سهم ایران از تولید علم برتر از جمله نمودهای این رشد کیفی غیرمنسجم است. با توجه به ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و شکل­گیری عزم ملی برای رسیدن به اقتصاد دانش­بنیان، ورود دانشگاه­های کشور به جمع ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان در شرایط فعلی آموزش عالی به قله­ای دست­یافتنی و قابل برنامه­ریزی تبدیل کرده است. اجرای این پروژه بدون شک باعث تحرک و پویایی در سایر دانشگاه­ها و بدنۀ علمی کشور خواهد شد.

این پروژه به دنبال ایجاد جزایر کیفیت در دانشگاه­های کشور است و معیار این کیفیت، بالا بودن رتبۀ دانشگاه­ها و پژوهشگاه­های منتخب در رتبه­بندی­های بین­المللی است.

 یکی از گامهای اساسی این پروژه آماده­سازی دانشگاه‌ها در ابعاد گوناگون خواهد بود، که عمدتاً حول محور بین­المللی کردن دانشگاه­ها و اعطای اختیارات ویژه به هیأت امنا و مدیریت آنان و نیز شکل دادن هسته­های پژوهشی دارای آزمایشگاه­های تحقیقاتی مجهز در تراز جهانی در آن­ها می­باشد. چنین دانشگاه­ها و پژوهشگاه­هایی باید امکان جذب بهترین اساتید و دانشجویان را داشته باشند و نیز به عضویت شبکه­های بین­المللی کیفیت و تقویت و سامان­دهی نظام سلامت و ایمنی پژوهش و رویکردهای زیست­محیطی درآیند؛ به علاوه، هسته­های تشکیل­شده، هریک بایستی محوریت فعالیت علمی در حوزۀ خود را بر عهده داشته باشند و نباید صرفاً به پژوهش­گران داخل دانشگاه خود اکتفا نمایند. آنچه وجه تمایز این دانشگاه­ها و پژوهشگاه­های منتخب خواهد بود، افزایش تعاملات بین­المللی آن­ها است. این تعاملات از سویی ضرورت تام برای بالا رفتن رتبۀ بین­المللی دانشگاه­ها به حساب می­آیند و از سوی دیگر،  امکان رشد واقعی علم و فناوری، بدون تعاملات بین­المللی امکان­پذیر نیست.

مهم‌ترین اقدامات انجام شده:

فراخوان ارسال طرح توسط دانشگاه‌ها و مراکز پژ‍وهشی مستعد؛

استعلام از دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های برتر کشور جهت معرفی دانشمندان برجسته و تشکیل کمیته هدایت و نظارت؛

تشکیل جلسه تبیینی و توجیهی با حضور شصت نفر از برجستگان علم و پژوهش معرفی شده؛

دریافت پروژه‌های  ۱۶ پژوهشگاه داوطلب ورود به طرح تبدیل ۵ دانشگاه و واحد پژوهشی برتر کشور به تراز بین المللی،

بررسی و آنالیز و خلاصه سازی ۸۰ درصد طرح‌ها (طرح‌های برتر) ؛

شاخص‌های مهم قرارداد با مراکز منتخب و فرمت اولیه آن تهیه شده است.

 

پروژه ۳: طراحی و پیاده­سازی نظام آمایش آموزش عالی و پژوهش به منظور مأموریت­گرا کردن فعالیت­های مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی کشور

بر پایۀ تجارب بین­المللی ، رشد و توسعۀ اقتصادی مناطق یک کشور یکی از مهم‌ترین مباحث اقتصاد منطقه ای در دهه‌های اخیر محسوب می‌شود به نحوی که بررسی رشد و توسعۀ مناطق به عنوان یکی از اهداف مهم دولت‌های محلی مورد توجه قرار گرفته است.

اگر چه در سال­های اخیر با پیگیری سیاست‌ها و برنامه‌های توسعه علمی، خوشبختانه شاهد رشد قابل توجه تولیدات علمی در کشور بوده ایم، ولی آمارها حاکی از آن است که در مناطق مختلف کشور نابرابری‌های گسترده­ای در امر تولید وجود دارد. بنابراین در این پروژه سعی خواهد شد مزیت­های نسبی مناطق کشور دربخش­­های عمدۀ اقتصادی مورد بررسی قرار گیرد لذا با استفاده از ضریب تمرکز مکانی به معرفی فعالیت‌های مزیت دار و تحلیل ساختاراقتصادی مناطق کشور پرداخته می­شود.

در حقیقت  آنچه که می‌تواند این رشد تولیدات علمی در کشور را به توسعه پایدار کشور گره  زده و موجب پویایی و اثربخشی مؤسسات علمی و پژوهشی شود، مدیریت هدفمند و تقاضامحور پژوهش در عرصه‌های مختلف علمی کشور است. در این راستا مأموریت گرا نمودن دانشگاه‌ها و هدایت انها برای انجام مأموریت‌های کلان کشوری و متناسب با توانمندی­های علمی، مزیت­های نسبی، پتانسیل‌های منطقه ای و جغرافیایی، نیروی انسانی و براساس آمایش سرزمینی آموزش عالی و پژوهشی الزامی می‌باشد. در همین راستا  از آنجا که سیاست گذاری صحیح برای حوزه آموزش، پژوهش و فناوری نیازمند شناخت وضع موجود و پایش مداوم فعالیت­ها و دستاوردها است، ساماندهی نظام ملی اطلاعات، پایش و ارزیابی آموزش، پژوهش و فناوری نیز یک الزام ملی به شمار می‌رود.

مهم‌ترین اقدامات انجام شده:

انجام مطالعه اولیه نظام آمایش و تقسیم نظام آموزش عالی کشور از نظر آمایش سرزمینی به ۱۰ کلان منطقه و تعیین دبیران مناطق؛

تدوین و پی گیری تصویب سیاست آمایش آموزش عالی در شورای عالی انقلاب فرهنگی و ابلاغ از طرف رئیس جمهور محترم؛

تشکیل کارگروه اقتصاد و اشتغال آموزش عالی؛

تشکیل شورای آمایش آموزش عالی و تشکیل ۱۰ جلسه؛

تشکیل حدود ۲۰ جلسه در هر یک از کلان مناطق آموزش عالی؛

ایجاد زیرساختهای قانونی طرح جامع سنجش و آموزش؛

تعیین سیاستهای ساماندهی دانشگاه‌ها در هر منطقه.

پروژه ۴: طراحی الگوی تغییر و ارتقای نقش دانشگاه‌ها در حل مشکلات کلان دستگاهی و بنگاه‌های اقتصادی کشور

هدف اصلی از انجام این پروژه، در ابتدای امر، شناسایی وضع موجود شیوه­ی ارتباط نهادهای آموزش عالی با سایر نهادهای نظام نوآوری (علی­الخصوص نهادهای تجاری)، تحلیل دلایل و علل شکست­ها و موفقیت­ها در این ارتباطات، شناسایی گلوگاه­ها و ارائۀ راه­کارهای تغییر به سوی وضعیت مطلوب است که در نهایت می­تواند منجر به تقویت دانش در اقتصاد کشور، افزایش استحکام درونی اقتصاد از طریق تزریق دانش بومی، بهبود وضعیت اقتصادی جامعه از طریق ایجاد مشاغل دارای ارزش افزوده­ی بالاتر و افزایش نقش آحاد جامعه در اقتصاد به وسیله­ی فعالیت شرکت­های دانش­بنیان خصوصی شود. این موضوع برای کشوری مانند ایران که جمعیت بسیاری از نخبگان و فرهیختگان را در بستر دانشگاه می­بیند، اهمیت دوچندانی دارد.

مخاطب اصلی این پروژه، دانشگاه­ها و مؤسسات پژوهشی می­باشند. به عبارت دیگر، برای برآوردن اهداف اقتصاد مقاومتی، ضرورت دارد که دانشگاه­ها بتوانند از نظر اقتصادی تأمین شوند. تأمین اقتصادی بایستی به جای اتکای صرف به بودجه­ی دولتی، از طریق ارزش­آفرینی خود آن­ها و تأمین نیازهای واقعی بخش­های اقتصادی جامعه صورت پذیرد و نکته­ی کلیدی آن است که ارزش آفرینی دانشگاه­ها و ارتباط آن­ها با صنعت، هرچند ممکن است به نفع خود آن­ها باشد اما طرف دوم یعنی سازمان­ها و صنایع کشور از این ارتباط بیشتر سود خواهند برد و لذا مخاطب بعدی این پروژه نیز آن­ها هستند.

دانشگاه­ها از طریق تولید دانش و فناوری، بهبود کارایی و افزایش بهره وری می‌توانند به دولت برای بیرون آمدن کشور از رکود اقتصادی و مشکلات موجود دستگاهی کمک کنند. شاید بتوان گفت که علت عدم موفقیت کامل ارتباط صنعت و دانشگاه در گذشته، فقدان نهادهای واسط بوده است. به عبارت دیگر، در دهه­های قبلی گمان می­رفت که ارتباط و عقد قراردادهای مستقیم بین دانشگاه و صنعت، حلال مشکلات است. اما بعداً مشخص شد که علاوه­بر این دو نهاد که عرضه­کننده و متقاضی اصلی دانش هستند، نهادهای متعدد دیگر و زیرساخت­های متنوعی مورد نیاز است و باید همگی در قالب یک نظام منسجم و به شکل سیستماتیک تلاش کنند تا دانش از عرصه­ی تولید علم به مرحله­ی کاربرد و عمل برسد.

مهم‌ترین اقدامات انجام شده:

الحاقیه آئین نامه فرصت مطالعاتی در حوزه صنعت تدوین گردید.

پیش نویس آئین نامه کارآموزی کلیه دانشجویان در کلیه رشته‌ها تدوین گردید

آئین نامه فرصت مطالعاتی در حوزه صنعت تدوین و ابلاغ گردید.

دستورالعمل‌های ایجاد آزمایشگاه مرکزی و تشکیل شورای ایمنی، بهداشت و محیط زیست به کلیه موسسات آموزش عالی ابلاغ شده است.

شیوه نامه اجرائی آئین نامه فرصت مطالعاتی در حوزه صنعت تدوین و ابلاغ گردید.

طراحی نرم افزار جدید به منظور ارتقای تعامل دانشگاه‌ها با درگاه وزارت عتف و ورود اطلاعات ۱۴۵۱ آزمایشگاه در سامانه

اطلاعات ۱۴۵۱ آزمایشگاه در سامانه ثبت شده است.

انعقاد تفاهم نامه بین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت صنعت، معدن و تجارت

 

طرح‌ها و پروژه‌ها

متن آزمایشی
مستندات

 

 

درج دیدگاه

Filtered HTML

  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • تگ‌های HTML مجاز: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.

مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور کانون تفکر در زمینه سیاست‌پژوهی و سیاست‌سازی علم، پژوهش و فناوری در سطح ملی.

خبرنامه الکترونیک

ارتباط با ما