Hello our valued visitor, We present you the best web solutions and high quality graphic designs with a lot of features.‎ just login to your account and enjoy .‎.‎.‎

<none>

به پایگاه اطلاع‌رسانی «مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور» خوش‌آمدید!
جهت عضویت اینجا کلیک نمایید.

گروه‌ پژوهشی ترویج علم

شما اینجا هستید

گروه پژوهشی: ترویج علم

منظور از ترویج علم

به فعالیت‌هایی که به منظور آموزش علوم به مردم عادی، تقویت باور و اعتماد عمومی به علم و همگانی کردن علم انجام می­شود ترویج علم می­گویند. ترویج و همگانی کردن علم کوتاه‌ترین راهی است که امکان دسترسی به نتایج علمی را میسر ساخته و ضمناً درک و فهم ما را نسبت به واقعیات موجود بالا می­برد. ترویج علم تلاش می­کند تا علم را در دسترس همگان قرار دهد.

 هدف ترویج علم؛ در اولین مرحله، برانگیختن توجه انسان و نیز عرضه مهم­ترین نتایج علمی به صورتی کاملاً ساده و در عین حال واقعی به انسان است. همگانی کردن علم و ترویج آن در صورت استمرار و بنیادی شدنش می‌تواند تفکر علمی و خردگرایی را در جامعه رواج دهد و راه را برای پیشبرد علوم و نهادینه شدن آن و درنهایت ترقی و رفاه جامعه هموار سازد.

هدف گروه ترویج علم

بنیادی­ترین هدف آن بسترسازی برای ترویج علم و سیاست­گذاری مربوط به این حوزه در ایران است؛این هدف با توجه به جدید و ناشناخته بودن ترویج علم و مفهوم و حدود آن در ایران، ضروری واجتناب­ناپذیر است. لازم به ذکر است که گروه ترویج علم برای نخستین بار در این مرکز به عنوان یک گروه پژوهشی آغاز به کار کرده است که این امر نشانگر جامع­اندیشی مسئولان ذیربط در این خصوص است. ترویج علم از یک سو،به نقش تغییر دهنده علاقه و نفع عمومی در علم و فناوری و از سوی دیگر به عمق بخشیدن به درک عموم از علم و فناوری توجه دارد؛ یعنی به تعامل سه حوزه جامعه، علم و فناوری می­پردازد.

گروه ترویج علم، یک گروه پژوهشی است که در مورد چیستی، وضعیت فعلی،وضعیت ایده­آل، فنون و روش­های ترویج علم مطالعه و پژوهش می­کند؛ از سوی دیگر، این گروه به ترویج عملی علم ـ­البته با رویکرد پژوهشی­ ـ نیز خواهد پرداخت. در مجموع، فعالیت­های گروه ترویج علم در دو دسته فعالیت­های پژوهشی و فعالیت­های اجرایی رده­بندی می­شوند.

شرح وظایف و عملکرد گروه

باید راهکارها و برنامه­ها و پروژه­هایی تدوین کرد که به واسطه آن­ها مردم نقش علم را در زندگیشان باور و در اشاعه و رشد آن در جامعه مشارکت کنند. در همین راستا برای این گروه وظایفی در نظر گرفته شده که عبارت است از: ترویج علم بین عموم مردم، اشاعه تفکر علمی به منظور ایجاد زمینه مناسب برای همگانی کردن علم در جامعه، جلب مشارکت و هماهنگی میان نهادهای مروج علم، آموزش مروجان علم، نهادینه کردن ترویج علم،  بومی سازی شیوه­های جهانی ترویج علم  و ارزیابی شیوه­های ترویج علم ، اجرای طرح­های پژوهشی، تهیه و ارائه مقالات پژوهشی مرتبط با طرح­های اجرا شده،برگزاری نشست­های تخصصی و همایشهای علمی­،انتشار پروژه‌های علمی و مقالات منتج از آنها در نشریات علمی و گفتگو با دانشمندان و متخصصان علوم مختلف و بازتاب آن در مجلات علمی، برنامه­ریزی برای برگزاری گفتگوی علمی در دانشگاه­هاو مراکز پژوهشی و غیره.

اعضای هیئت علمی گروه

در حال حاضر، دو عضو هیئت علمی تمام وقت و چهار عضو هیئت علمی وابسته در گروه فعالیت دارند.

پروژه­ها

تدوین مبانی نظری اندازه­گیری درک عامه از علم در ایران؛ دکتر منصور وصالی

  • مطالعه اندازه­گیری ارزش‌های اخلاقی و تعهدات اخلاقی دانشجویان دکتری اسپانیایی در ایران" (مطالعه فرا ملی)؛, دکتر منصور وصالی
  • رصد و مطالعه سیاست‌های ملی موجود ترویج علم در ایران، هند، چین و کشورهای G8 و D8؛دکتر منصور وصالی
  • تبارشناسی و آینده­اندیشی ترویج علم و نقش آن در توسعه دانش محور (مشترک با گروه آینده‌اندیشی), دکتر منصور وصالی/ دکتر علی پایا
  • مطالعه مکانیزم‌ نقش‌آفرینی موزه‌های علم و فنّاوری کشور در ترویج علم؛ دکتر محمد حسن­زاده
  • بررسی وضعیت ابزارها و متولیان ترویج علم در جمهوری اسلامی ایران با هدف شناسایی عوامل مؤثر و ارائه راهکارهای مناسب برای بهره‌وری ابزارها و اثربخشی متولیان؛ دکتر محمد حسن­زاده
  • پیش نویس سند راهبردی ترویج علم؛ دکتر اکرم قدیمی
  • سند پشتیبان پیش نویس سند راهبردی ترویج علم، دکتر اکرم قدیمی
  • دیپلماسی علمی؛ دکتر حسین محمدی دوستدار
  • تدوین دوره آموزشی کارشناسی ارشد و دکتری مطالعات اجتماعی علم و فناوری؛ دکتر اکرم قدیمی
  • مطالعه و بررسی تطبیقی نقش دیپلماسی علم و فناوری در کشورهای جمهوری اسلامی ایران، آمریکا، پاکستان، ترکیه، ژاپن، کوبا، مالزی، هند؛ دکتر اکرم قدیمی
  • تدوین شاخص‌های ترویج علم به منظور دستیابی به الگویی مناسب؛ دکتر اکرم قدیمی
  • اسایی مراکز و سازمان­های فعال در زمینه اخلاق علم و فناوری در کشورهای امریکا، انگلستان، چین و هند؛ دکتر اکرم قدیمی

 

مخاطبان

مخاطبان ترویج علم به گستردگی کل جامعه است اقشار مختلف اعم از خانواده­ها، مدارس، کتابخانه­ها، انجمن­های علمی، خانه­های علم­، رسانه­ها ،آموزش و پرورش،دانشگاه­ها و تمامی نهادها و سازمان‌هایی هستند که در بخش­های علمی فعالیت می‌کنند، از جمله مخاطبان ترویج علم هستند. اما با توجه به رسالت و ماموریت مرکز انجام پژوهش در حوزه ترویج علم در اولویت است.

مسایل و تنگناها

در حال حاضر فعالیت­هایی از سوی گروه­ها و نهادهای مختلف در حوزه ترویج علم صورت می­گیرد اما بین این فعالیت­ها انسجام نیست در حالی که هماهنگی میان فعالیت­های ترویج علم می‌تواند سبب هم­افزایی شود. گاهی موازی­کاری­ها و فعالیت­های تکراری فقط سبب صرف وقت و اتلاف هزینه و منابع بدون بازدهی مناسب می­شود. ترویج علم به عنوان یکی از راهکارهای دستیابی به توسعه علمی در کشور  نقش اساسی دارد اما هنوز   نقش بنیادین ترویج علم  در کشور جدی گرفته نشده است و تا رسیدن از آنچه هست تا آنچه باید باشد، فاصله داریم.

  • عضو هیئت علمی
  • ۸۸۰۳۶۱۴۴
  • ghadimi@nrisp.ac.ir

شرح مختصر (معرفی)

 
  • عضو هیئت علمی
  • ۸۸۰۳۶۱۴۴
  • sheykhrezaee@nrisp.ac.ir
  • عضو هیئت علمی
  • ۸۸۰۳۶۱۴۴
  • mdoostdar.h@nrisp.ac.ir
  • عضو هیئت علمی
  • ۸۸۰۳۶۱۴۴
  • ghadimi@nrisp.ac.ir
ردیف عنوان سال انتشار نوع پیوست
۱ کانون‌های تفکر؛ نهادهای ویژه سیاست‌پژوهی، ایده‌پردازی و راه‌یابی برای مسائل اساسی با نگاهی به نقش و جایگاه کانون‌های تفکر در تدوین استراتژی امنیت ملّی ۱۳۷۶ طرح پژوهشی ندارد
۲ بررسی شاخص‌ها و روش‌های مبتنی بر دستورالعمل فراسکاتی در زمینه تحلیل بودجه پژوهشی ۱۳۹۳ مقاله PDF icon ۳-۵۶.pdf
۳ مدیریت فناوري و نوآوري در سطح بنگاه ۱۳۹۴ کتاب ندارد
۴ آشنایی با مناطق نوآوری مطالعۀ موردی، منطقۀ کلمبوس ۱۳۹۴ کتاب ندارد
۵ مشاركت اجتماعي و سياسي نخبگان دانش، شوراي عالي انقلاب فرهنگي - طرح پژوهشی ندارد

مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور کانون تفکر در زمینه سیاست‌پژوهی و سیاست‌سازی علم، پژوهش و فناوری در سطح ملی.

خبرنامه الکترونیک

ارتباط با ما