Hello our valued visitor, We present you the best web solutions and high quality graphic designs with a lot of features.‎ just login to your account and enjoy .‎.‎.‎

<none>

به پایگاه اطلاع‌رسانی «مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور» خوش‌آمدید!
جهت عضویت اینجا کلیک نمایید.

تجارب کشورهای آمریکا و سوئد در کارآفرینی دانشگاهی و تجاری¬سازی تحقیقات

شما اینجا هستید

Project Details

  • Category:
  • Date Added: ۰۱/۱۳/۲۰۱۷

Project Info

یکی راه¬های که می¬تواند به توسعه کشورها کمک کند، استفاده از دستاوردهای علمی و دانشگاهی هر کشوری برای کارآفرینی و اشتغال¬زایی و یا به عبارتی تجاری¬سازی دانشگاه¬هاست. یکی از سیاست¬های علمی هر کشوری، استفاده از دستاوردهای علمی و تحقیقاتی¬اش برای کارآفرینی، اشتغال¬زایی و تجاری-سازی است. عدم توان کشور سوئد در تجاری سازی یافته های تحقیقاتی با توجه شاخص های سرانه علمی و تحقیقاتی غنی و قوی این کشور، بصورت یک معما مطرح شده است. این امر به خصوص در مقایسه با شاخص های کشور امریکا که در تجاری سازی تحقیقاتش از موفقیت نسبی بیشتری برخوردار است بر ضرورت بررسی علل ناکامی کشور سوئد در تجاری سازی یافته های پژوهشی را مورد تأکید قرار می دهد. مقالۀ با عنوان «تجارب کشورهای آمریکا و سوئد در کارآفرینی دانشگاهی و تجاری-سازی تحقیقات» است به بررسی و مقایسه ساختارهای انگیزه های مختلفی که محققان دانشگاهی در امریکا و سوئد با آن روبرو هستند می پردازد.
این مقاله به صورت اسنادی به بررسی یافته¬های نتایج مقاله¬ای تحت عنوان «عرضه و تقاضای ناشی از نوآوری¬ها و مقایسه تجارب علمی در کارآفریتی دانشگاهی بین آمریکا و سوئد» نوشته برنت گلد فارب از دانشکده اقتصاد دانشگاه استانفورد پرداخته است.
نتایج بررسی نشان می دهد که در کشور آمریکا با ایجاد جو رقابت بین دانشگاه¬ها و مراکز تحقیقاتی، جذب سرمایه¬های تحقیقاتی و نیروی انسانی با موفقیت همراه است اما در کشور سوئد با توجه به حاکم بودن سیاست¬های تکنوکراتی در روش عرضه یافته¬های تحقیقاتی این همکاری و آزادی عمل وجود ندارد.
محیط¬های علمی در کشور سوئد با بی¬رغبتی زیادی روبرویند این در حالی است که در آمریکا با وجود شرایط رقابتی و قانونی، زمینه ادامه مداخله دانشگاه¬ها فراهم است.
اثرات شرکت¬های جدید بر روی اقتصاد سوئد نه تنها ناچیز و کم بوده و هرگونه ارزیابی نرخ بازدهی مورد انتظار فعالیت¬های مخاطره¬آمیز جدید پایین است.
در آمریکا تلاش در خصوص جمع¬آوری اطلاعات لازم برای تجاری کردن ایده¬های علمی در ابعاد مختلفی صورت می¬گیرد. در سوئد مالکیت امتیاز مربوط به ابداعات کاملاً در اختیار مخترع است، بدون داشتن انگیزه¬ای جهت انتقال این فناوری و یا مرکزی برای ثبت اختراعات وجود ندارد.
در سیستم دانشگاهی ایالات متحده آمریکا تنوع و گوناگونی بسیاری وجود دارد به حدی که مکانیسم¬های فوق وجود داشته و مورد استفاده قرار می¬گیرد؛ دولت فدرال فعالانه سیاست¬های هدفمندی را در تسهیل امر تجاری¬سازی یافته¬های پژوهشی دنبال می¬کند؛ بازارهای خصوصی سوئد به طور برابر توسعه نیافته¬اند؛ در این کشور مالیات¬های سنگینی بر روی بخشی از درآمدهای حاصل از کارآفرینی دانشگاهی وضع شده که انگیزه¬ها را نسبت به این کارآفرینی دانشگاهی کاهش می¬دهد.
پس به طور خلاصه می¬توان تفاوت سیستم متفاوت آمریکایی و سوئد را در اولاً وجود جدایی بین آموزش و تحقیق؛ ثانیاً تمرکز بسیار زیاد نظام دانشگاهی سوئد نسبت به آمریکا ؛ ثالثاً ثابت بودن مقررات رتبه¬های دانشگاهی در سوئد برخلاف انعطاف¬پذیر بودن این مجموعه مقررات در آمریکا، دانست که ایجاد محرک¬های قوی برای تشویق و ترغیب دانشگاه در امر تجاری¬سازی یافته¬های تحقیقاتی در کشور سوئد بسیار مشکل کرده است.

Project Stats

۱
  Favourites
۰
  Likes
۲۰۸
Views
۰
  گزارش‌ها

مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور کانون تفکر در زمینه سیاست‌پژوهی و سیاست‌سازی علم، پژوهش و فناوری در سطح ملی.

خبرنامه الکترونیک

ارتباط با ما