گپ‌وگفت دانش‌رسانی و ترویج علم با حضور دکتر اکرم قدیمی، معاون پژوهش و فناوری مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور و رییس کرسی یونسکو در ترویج علم و دکتر محمد پویا، عضو هیئت علمی انستیتو پاستور ایران و عضو هیئت موسس گروه دانش رسانان به صورت مجازی در صفحه اینستاگرامی کرسی ترویج علم یونسکو برگزار شد.

 به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، دکتر محمد پویا در این گپ‌وگفت  به دوطرفه بودن گسترش دانش در جامعه اشاره کرد و گفت: گسترش دانش روند یک طرفه و از سمت دانشمند به سمت مردم نیست، بلکه یک تعامل دو طرفه است. این جریان دو طرفه هم به دانشمند کمک می‌کند که بفهمد جامعه به چه چیزهایی نیاز دارد و هم باعث تکامل روند دانش‌رسانی می‌شود.

وی با بیان این که «ما در ارتباط با جامعه دچار مشکل هستیم» گفت: ظاهرا ما خیلی خوب نتوانستیم نیازهای مردم برای افزایش آگاهی خود را بشناسیم. چند ویژگی هست که درباره همرسانی دانش اهمیت دارد. در بحث همرسانی دانش باید ارتباط بین دانشمند و جامعه وجود داشته باشد. 

دکتر پویا  ضمن تاکید بر اهمیت استفاده بیشتر از هنر برای دانش رسانی ادامه داد: برای ارتباط با جامعه اغلب ارتباط با رسانه‌ها را در نظر می‌گیریم و هنر نادیده گرفته می‌شود اما به هنرهایی که پتانسیل رسانه شدن را دارند نیز باید توجه شود.

وی خاطرنشان کرد: نکته‌ی مهم دیگری که در انواع انتقال علم وجود دارد این است که زمانی که یک هنرمند یا کسی که تخصص رسانه‌ای دارد به این دلیل که تبحر مورد نیاز را برای آن رشته ندارد مطالعاتی انجام می‌دهد اما تسلطی که دانشمند در علوم مختلف ممکن است داشته باشد را ندارد؛ بنابراین با معضلی روبه‌رو می‌شویم که فرد رسانه‌ای معمولا در انتقال یک موضوع علمی اشتباه می‌کند. در دانش‌رسانی ما به دانشمند راه‌های ارتباط را آموزش می‌دهیم تا خود دانشمند به عنوان یک تولیدکننده موضوع علمی وارد مبحث شود. البته نیازی هم نیست که او در این زمینه‌ها کاملا متبحر باشد، بلکه می‌تواند هدایت‌کننده جریان علمی باشد. با این رویه، شانس دادن اطلاعات غلط به مخاطب بسیار کم می‌شود.

دکتر پویا ضمن اشاره به معضلی که در دوران شیوع کرونا در زمینه رونق شبه علم به وجود آمد، گفت: یکی از مشکلاتی که در دوران کرونا با آن روبرو بودیم پراکنده شدن اطلاعات غلط و شبه علم بود. وی ادامه داد: یکی از اقداماتی که ما در گروه دانش‌رسانان انجام دادیم این بود که بر اساس اطلاعات منابع موثق