کارگاه بین‌المللی آموزش مدیریت پژوهش به همت وزارت آموزش و پژوهش آلمان و موسسه‌های پژوهشی لایپنیتز، هلمهولتز، DFG و DLR برای برخی از مدیران موسسات پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و پژوهشگاه نیرو، سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت ماه در شهر برلین آلمان آغاز به کار کرد.

در این کارگاه آموزشی دو روزه، موضوعاتی همچون «مولفه‌های یک سازمان تحقیق و توسعه مدرن»، «راهبردهای پژوهشی سازمان‌های مدرن»، «مدیریت در سازمان‌های تحقیقاتی مدرن»، «بین المللی شدن»، «تحول در موسسات پژوهشی»، «تحول در پروژه های مطالعاتی»، «فعالیت‌های جمعی در پژوهش؛ تیم‌های پژوهشی مجازی»، «تصمیم‌سازی و خلاقیت»، «گذار از سازمان R&D به یک سازمان مدیریت R&D» به بحث گذاشته می‌شود.

دکتر وحید احمدی، مشاور وزیر علوم و رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور ریاست هیئت ایرانی شرکت کننده در این نشست را برعهده دارد.

دکتر احمدی در نشست آغازین این ورکشاپ، در سخنانی به تشریح اولویت‌های اصلی ایران در حوزه فعالیت‌های آموزش، پژوهشی و توسعه فناوری پرداخت و گفت: در این زمینه سه اولویت اصلی وجود دارد که شامل کمک به میزان رشد اقتصادی کشور از طریق توسعه علم و فناوری، تجاری‌سازی محصولات علم و فناوری و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و تجاری‌شدن پژوهش و نیز بین‌المللی‌سازی آموزش‌های دانشگاهی است.

مشاور وزیر علوم همچنین به نقش مهم وزارت علوم و شورای علوم و فناوری در تعیین چارچوب‌های راهبردهای اصلی سیاستگذاری و موضوع‌های پژوهشی و تحقیقاتی اشاره کرد و بین‌المللی سازی علم و فناوری از طریق پژوهش‌های مشترک با کشورهای مهم و تأثیرگذار جهان از جمله آلمان را از جمله این راهبردها عنوان کرد.

دکتر احمدی، آلمان و کشورهای عضو اتحادیه اروپا را از بهترین کشورهای هدف در توسعه همکاری‌های مشترک تحقیقاتی بیان کرد و گفت: در حال حاضر تعداد ۲۸ درخواست تحقیقات مشترک با موسسه آلمانی DFG و ۱۶ درخواست هم برای همکاری مشترک با موسسه BMF آلمان مطرح است.

وی در ادامه سخنان خود به دستاوردهای وزارت علوم و دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی ایران در عرصه‌های بین‌المللی پرداخت و افزایش تعداد دانشگاه‌های ایران در نظام‌های رتبه‌بندی معتبر جهانی و افزایش شمار مقالات علمی مشترک و نیز افزایش جذب دانشجویان خارجی را از جمله این دستاوردها عنوان کرد.

به گفته دکتر احمدی، در حال حاضر تعداد ۴۸ هزار دانشجوی ایرانی در خارج از کشور مشغول به تحصیل هستند و در مقابل نیز تعداد ۵۴ هزار دانشجوی بین‌المللی نیز در دانشگاه‌های ایران تحصیل می‌کنند.

در ادامه نشست آغازین کارگاه آموزشی مدیریت پژوهش، خانم دکتر مانوئلا اوریان، مدیر عامل انستیتو لایپنیتز در برلین بحث خود را با موضوع «مولفه‌های یک سازمان تحقیق و توسعه مدرن» مطرح و توضیحاتی درخصوص این موسسه و نحوه مدیریت بودجه و نظام ارزیابی موسسات پژوهشی در آلمان ارائه کرد.

در بخش دیگری از نشست آغازین این کارگاه آموزشی بین‌المللی، دکتر گئورگ قره‌پتیان استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر، در سخنانی به اهداف و ضرورت این کارگاه آموزشی پرداخت و گفت: هر چند طبیعی است که روش‌های مدیریت پژوهش در آلمان طراحی و پیاده‌سازی می‌شود اما می‌توان در بستر یک رویکرد تطبیقی، این مدل را فراگیریم و آن را متناسب و مطابق با فرهنگ فعالیت‌های سازمان‌های پژوهشی و ساختارهای مرتبط با آن در ایران بومی کرده و عملیاتی کنیم.