به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، جلسه بررسی عناصر و ابعاد دانشگاه کارآفرین در کشور: هست ها و بایدها روز چهارشنبه ۱۳ شهریورماه با حضور دکتر وحید احمدی، مشاور وزیر و رییس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور و جمعی از صاحبنظران دانشگاهی برگزار شد.

در ابتدای این نشست دکتر احمدی با بیان اینکه ایجاد تحول در صنعت دانشگاهی امری ضروری است گفت: یکی از برنامه های اساسی که وزارتخانه بر روی آن تمرکز کرده است حرکت به سمت دانشگاه کارآفرین می باشد که این برنامه از مسئولیت های مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور می باشد. وی افزود: هدف این برنامه رسیدن به مفهومی واحد از دانشگاه کارآفرین و تدوین نقشه راهی برای وزارت علوم جهت رسیدن به دانشگاه کارآفرین باشد. مشاور وزیر ادامه داد: ملزومات، ساختار و مراحل تشکیل دانشگاه کارآفرین مسئله ای است که باید مورد بررسی قرار بگیرد.

در ادامه جلسه دکتر مژگان سمندرعلی اشتهاردی از اعضای هیات علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور به معرفی دانشگاه کارآفرین پرداخت و ابعاد مختلف آن را مورد بررسی قرار داد.

در ادامه این جلسه دکتر بهزاد سلطانی گفت: اولین و مهم ترین مسئله یکسان سازی مفهوم دانشگاه کارآفرین می باشد. وی در ادامه به تفاوت های دانشگاه کارآفرین و جامعه محور اشاره کرد و گفت: نسل چهارم دانشگاه ها بعد از دانشگاه کارآفرین دانشگاه جامعه محور می باشد.

دکتر سمنانیان نیز با اشاره به اهمیت استفاده از لغت مناسب این نسل از دانشگاه ها میان دانشگاهیان گفت: با توجه به اینکه این موضوع شامل دو بخش دانشگاهیان و مردم جامعه است، لغت جامعه محور بهتر میتواند مفهوم را منتقل نماید. وی با تاکید بر اهمیت پرداختن به مدل های اجرایی این طرح گفت: در جلسات تنها نباید به این مسئله از بعد نظری نگاه کرد بلکه کمسیون دائمی هیات امنای دانشگاه های بزرگ و مسئولین وزارتخانه باید در جلسات ویژه ای به طراحی مدل اجرایی این طرح بپردازند.

دکتر سمنانیان در ادامه افزود: ایجاد یک بحث انگیزشی برای دانشگاه های بزرگ جهت اجرایی کردن این نسل از دانشگاه ها نیز مهم است.

در ادامه این جلسه دکتر بهرامی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فردوسی مشهد گفت: در خصوص اجرایی سازی این طرح سازمان سازی بسیار امر مهمی است که این امر متوجه معاونت آموزشی وزارتخانه می باشد. وی افزود: ساختار سازی نیز از مواردی است که باید به آن توجه شود. معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اینکه زیرساخت ها برای ایجاد دانشگاه کارآفرین یکی از ارکان مهم می باشد گفت: دانشگاه ها برای اجرای این طرح باید امکاناتشان را در اختیار مجریان طرح قرار دهند. بهرامی افزود: در این زمینه تعامل معاونت پژوهشی و معاونت آموزشی باید بیشتر شود.

دکتر رضا نقی زاده، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور نیز در ادامه این جلسه گفت: ما باید در دانشگاه ها از مفهوم کارآفرینی استفاده کنیم. وی افزود نگاه ما در دانشگاه ها باید به دانشجویان ارشد و دکتری تغییر کند و به این دانشجویان به عنوان یک پژوهشگر نگاه کنیم. دکتر نقی زاده با تاکید بر اینکه دانشجویان ارشد و دکتری در دانشگاه ها باید مشغول به کار شوند گفت: دانشجویان سطح ارشد و دکتری در دانشگاه ها باید با معاونت پژوهشی بیشتر تعامل داشته باشند.

دکتر اکرم قدیمی، معاون پژوهش و فناوری مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور نیز با اشاره به مفهوم دانشگاه کارآفرین و اهمیت پرداختن به آن گفت: دانشگاه هایی همچون دانشگاه زنجان، کاشان و مشهد که کارهایی را در این زمینه انجام داده اند باید تجربیاتشان را در اختیار دیگر دانشگاه ها قرار دهند.

دکتر خسرو پیری نیز با اشاره به اینکه دانشگاه مسئول رسیدگی به نیازهای جامعه است گفت: دانشگاه باید شرایط موجود جامعه را مورد بررسی قرار دهد و بنا به شرایط موجود برنامه خاصی را برای رفع مشکلات تعریف کند. وی به مشکل اشتغال در جامعه اشاره کرد و گفت: مشکل اشتغال باید مورد توجه دانشگاه ها قرار گیرد و در سیستم مدیریتی دانشگاه ها و وزارت علوم باید اهمیت بحث پشتیبانی از دانشجویان برای مدیران نهادینه شود.

در ادامه دکتر هادی مرجاعی، عضو هیات علمی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی نیز گفت: در دانشگاه کارآفرین باید علاوه بر اکوسیستم کارآفرینی به اکوسیستم زندگی در ایران هم فکر کنیم. وی افزود: دانشگاه کارآفرین و کارآفرینی دانشگاه ها دو بحث جدا می باشد. مرجاعی در ادامه افزود: در تربیت فرد کارآفرین باید به ظرفیت های بومی و اقتصادی توجه شود. عضو هیات علمی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی با تاکید بر اینکه فرد کارآفرین باید دارای یک سری ویژگی ها باشد گفت: کارآفرینی امری ذاتی است و از تمام دانشجویان نمیتوانیم انتظار داشته باشیم تا در بحث کارآفرینی افراد موفقی شوند. دکتر مرجاعی سپس به اهمیت زیر ساخت ها و نظام سیاست گذاری و برنامه ریزی اشاره کرد و گفت: در قدم اول باید کارشناسان خبره ای را تربیت کنیم که بتوانند تصمیم گیرنده و اداره کننده باشند تا در اداره دانشگاه ها بتوان از آنان استفاده کرد.

دکتر زارعی نیز در ادامه جلسه از تجربه تشکیل دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران گفت و افزود: کشور ما در شاخص کارآفرینی فردی جایگاه قابل قبولی دارد این در حالیست که در کارآفرینی سازمانی جایگاه خوبی نداریم و این بدین معناست که در انتقال کارآفرینی از نظزیه به طراحی و اجرایی کردن آن به شدت ضعف داریم.

دکتر محمد جواد رسایی، مشاور قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز با اشاره به اینکه ما از نظر علمی جایگاه قابل قبولی در دنیا داریم گفت: از آنجا که نیروی انسانی که وارد جامعه می شود را دانشگاه تربیت میکند، دانشگاه باید برنامه ای برای تربیت این نیروی کار داشته باشد. وی افزود: با توجه به اینکه تا سالهای آینده کشور باید کمتر به درآمد حاصل از  فروش نفت متکی باشد، نیاز کشور به کارآفرینی بیشتر احساس میشود که وظیفه دانشگاه ها تسهیل این امر است.

مهندس مجید دهبیدی پور، رییس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف نیز با تاکید بر اینکه از دانشگاه ها باید در حد توانایی خودشان انتظار داشته باشیم گفت: ما نمی توانیم انتظار داشته باشیم که در دانشگاه ها انقلابی رخ دهد. وی همچنین به ضرورت ایجاد تغییراتی در دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: در تیم مدیریتی دانشگاه ها باید تغییر ذهنیتی برای مدیران ایجاد شود. وی افزود: سیستم ارزیابی اعضای هیات علمی نیز باید طبق سیاست ها و الگو های کارآفرینی تنظیم شود.

رییس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف انجام کارهای تشکیلاتی و اجرایی توسط دانشجویان را امری ضروری دانست. وی در ادامه صحبتهای خود به فارق التحصیلان دانشگاه ها به عنوان سرمایه های دانشگاه ها اشاره کرد. دهبیدی پور در پایان گفت: برای ایجاد دانشگاه کارآفرین نباید کارهای خوب دانشگاه ها را که تا به امروز انجام داده اند برهم زنیم و دامنه ارزیابی برای تبدیل شدن به دانشگاه کارآفرین را گسترش دهیم.

در پایان جلسه نیز دکتر احمدی ضمن تشکر از نظرات تمامی حاضرین به جمع بندی مطالب پرداخت و گفت: در ابتدا باید مفهوم کارآفرین را در میان مردم رواج دهیم و یک برنامه و سیاست را مبنای کار قرار دهیم و برنامه راهبردی را تدوین و بر طبق آن عمل کنیم.