تا حالا احتمال دارد بی‌شمار مقاله‌ای دیده باشید که با توسط دانشمندان و مدافعین تحقیقات علمی، با هدف جلب بودجه لازم برای تحقیقات علمی‌شان نوشته شده‌اند. با وجود چنین تلاش‌هایی، چندی پیش تام پرایس، دستیار خدمات بهداشتی و انسانی رئیس جمهور آمریکا، پیشنهاد کاهش هرچه بیشتر بودجه را برای هزینه‌های بالادستی کشور در حیطه علم و تکنولوژی داد، بودجه‌ای که صرف تامین هزینه مواردی مانند تامین روشنایی و هزینه‌های نگهداری و تجهیزات آزمایشگاه‌ها می‌شود.

دانشمندان علاوه بر نگرانی‌هایی که برای تامین بودجه تحقیقاتی‌شان دارند، نسبت به تلاش‌های پراکنده و نامنسجمی که تاکنون برای معرفی مشاوران علمی دولت – و مشخص‌تر از همه، اعضای دفتر سیاست‌های علم و تکنولوژی کاخ سفید و رئیس هیئت مشاوران علمی و تکنولوژیک – صورت گرفته است ابراز ناراحتی می‌کنند. فقدان تمرکز دولت فدرال بر موضوع علم، باعث نگرانی محققین نسبت به چشم‌انداز تامین بودجه در آینده شده است. در این میان، محققین حرفه‌ای تازه‌کار می‌توانند با آشنا کردن ما با راه‌هایی که در آن، علم و سیاست‌گذاری با یکدیگر تداخل دارند، به این موضوع بپردازند. همان گونه که ما پروژه‌های تحقیقاتی‌مان را پی می‌گیریم، می‌توانیم روش‌هایی جدید برای کمک به جوامع علمی خود بیابیم، برای رسیدن به نتایجی موفقیت‌آمیز یافته‌های‌مان را به روشنی شرح دهیم و استراتژی‌های مان را برای آینده تعریف کنیم.

دفاع از علم توسط دانشمندان

در سطوح عالی تحصیلات آکادمیک (مقاطع کارشناسی ارشد به بالا)، طبیعی است علم از حیطه گفتگوی عمومی خارج شود. ما تا پاسی از شب در آزمایشگاه‌ها و پشت میکروسکوپ می‌نشینیم و معرفی کارهای‌مان عموما محدود به سخنرانی‌هایی کاملا فنی درباره پروژه‌های‌مان برای سایر دانشمندان است. با این حال، زمان آن که علم در کانون توجه عمومی قرار گیرد، فرا رسیده است و دانشمندان، به خصوص دانشمندان جوان این فرصت را دارند ارزش کاری را که انجام می‌دهیم، به شکلی ملموس و قابل فهم برای افکار عمومی بیان کنند. خوشبختانه منابع بسیاری هست که به ما امکان آن را می‌دهد چنین هدفی را تحقق ببخشیم. دفاع از علم از سوی خود دانشمندان، راهی اساسی برای حمایت از این حیطه است. موثرترین روش‌های حمایت از علم در این میان چیست؟

نخست آن که ما باید از سرفصل‌ها و موضوعات علمی که در رسانه‌ها مورد علاقه مردم قرار دارند، به خوبی آگاه باشیم (به عنوان نمونه، کشف سیارات جدید)، موضوعاتی که برای غیر دانشمندان جذاب می‌نماید. در وهله بعد، ما هنگام دفاع از علم، نیاز داریم موارد و مصادیق حاضر و آماده‌ای از دستاوردهای علمی برای افکار عمومی داشته باشیم (مانند تکنولوژی اصلاح و ویرایش ژنوم یا CRISPR)، مواردی که نشان می‌دهند چگونه تحقیقات اساسی می‌تواند تبدیل به تکنولوژی‌های چشمگیر و قابل استفاده‌ای شود که توجه افراد عادی را به خود جلب می‌کند.

تامین بودجه علوم پایه در ایالات متحده

بودجه عمده تحقیقات علمی در ایالات متحده توسط دولت فدرال تامین می‌شود. مسئله تامین بودجه تحقیقات علمی می‌تواند به بحث بسیار داغی در محافل سیاسی کشور تبدیل شود. در اغلب مواقع، قانون‌گذاری برای تامین بودجه تحقیقات بیومدیکال، با نگاهی فراحزبی صورت می‌گیرد. به عنوان مثال، لایحه درمان‌های قرن ۲۱ ام در سال ۲۰۱۶ با مجموع ۳۹۲ رای موافق در برابر ۲۶ رای مخالف در مجلس نمایندگان و ۹۴ رای موافق به ۵ رای مخالف در سنا به تصویب رسید. این قانون ۶.۳ میلیارد دلاری، بودجه تحقیقات بیومدیکال فدرال را افزایش می‌دهد و روند تایید ادوات و داروهای جدید را شتاب می‌بخشد. فرانسیس کالینز، مدیر نهاد «موسسات ملی سلامت» از ابتکارات امیدوارکننده متعددی خبر داده است که بودجه آنها از طریق این قانون تامین خواهد شد تا این ابتکارات، تاثیری سریع و بی‌درنگ بر سلامت بیماران داشته باشند.

متقاعدکردن افکار عمومی به این که سرمایه‌گذاری در تحقیقات بیومدیکال ارزشمند خواهد بود، احتمالا کار آسان‌تری (در مقایسه با محافل سیاسی) است. اما تلاش دانشمندان برای اقناع افکار عمومی در حیطه‌های علوم پایه و علوم اجتماعی سخت‌تر است. در حالی که بسیاری از دانشمندان می‌گویند جستجوی حقیقت و دانش، هدف شرافتمندانه پیگیری تحقیقات علمی را توجیه می‌کند، واقعیت این است که برای برخی مالیات دهندگان، چنین انگیزه‌ای برای تامین مالی تحقیقات در این حیطه‌های خاص، کافی نیست. حتی اگر شما نیت جستجوی شرافتمندانه حقیقت را داشته باشید، متقاعدکردن افکار عمومی به این که انجام یک تحقیق می‌تواند سرمایه‌گذاری روی یک تکنولوژی بلندمدت باشد، کار ساده‌تری است تا توجیه آنها نسبت به اهمیت کار شما. از موارد و مصادیق عالی سرمایه‌گذاری بلندمدت که به پیشرفت‌های بیومدیکال انجامیده‌اند، می‌توان به کشف پنی‌سیلین، PCR (نوعی تکنیک مورد استفاده برای کپی‌برداری از بخش‌های خاصی از DNA) و تکنولوژی جدیدتر CRISPR اشاره کرد. موسسه آکادمی‌های ملی علوم، پزشکی و مهندسی آمریکا اخیرا و با هدف ارائه اطلاعات بیشتر مبادرت به انتشار دستور کار ۲۰۱۷ خود کرده که در آن به لزوم بیان و معرفی موثرتر ارزش بالای تحقیقات علمی توسط دانشمندان، پرداخته شده است.

گزارش سال ۲۰۱۴ آکادمی هنرها و علوم آمریکا نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری در علم، عنصر مهمی از «رویای آمریکایی» است، اصطلاحی که برای نخستین بار توسط جیمز تروسلوی مورخ به کار برده شد و اشاره دارد به فرصت و امکان رسیدن به زندگی بهتر و رضایت‌بخش برای همه انسان‌ها، فارغ از هر پیشینه‌ای که دارند. سرمایه‌گذاری در تحقیقات علوم پایه و ایجاد تکنولوژی، آمریکایی‌ها و کسب و کارهای آمریکایی را در بازار آینده مشاغل جهان، همچنان توانمند و قادر به رقابت نگه خواهد داشت.

تحقق در خارج از آمریکا: اروپا و سیاست‌گذاری‌های علمی

ممکن است بیانیه‌های سرد و بی‌تفاوت ناسا (سازمان ملی هوا-فضای ایالات متحده) را درباره کشف هفت سیاره جدید همچنان به خاطر داشته باشید. اما آن‌چه ممکن است به خاطر نیاورید آن است که این مطالعه با همکاری و مشارکت بین آمریکا و شورای تحقیقات اروپا صورت گرفت. در حالی که بریتانیا روند خروج خود را از اتحادیه اروپا آغاز کرده است، اروپا خود دستخوش تردیدهای بسیار برای تامین بودجه تحقیقات علمی‌اش است. در عین حال، همین اصولی که به آنها اشاره کردیم در مورد اروپا نیز صدق می‌کند. متقاعدکردن افکار عمومی نسبت به لزوم تحقیقات علوم پایه می‌تواند مشابه ایالات متحده در پیش گرفته شود: یافتن روش‌هایی جدید برای کمک به این کار، بیان و شرح ملموس نتایج تحقیقات و درپیش‌گرفتن استراتژی‌هایی برای تصمیم‌گیری‌های آینده در این زمینه.

بسته به حیطه تخصصی‌تان، ممکن است موضوعات داغ و حساسی در زمینه کاری شما وجود داشته باشد که حتی زمینه‌ساز حساسیت در محافل سیاسی نیز می‌شود (به عنوان نمونه، تغییرات اقلیمی، ایمنی واکسن‌ها، و انرژی‌های تجدیدپذیر). محققان حرفه‌ای تازه‌کار، باید انگیزه لازم را برای آن که در شکل‌دادن به آینده تحقیقات علمی، سهیم باشند به دست بیاورند. ما به عنوان محققان حرفه‌ای نوپا، چه پشت میز آزمایشگاه و چه در میان جامعه علمی و آکادمیک خودمان، چهره‌های درخشان آینده محسوب می‌شویم. چه به ایجاد تکنولوژی‌های جدید علاقه داشته باشیم و چه مبانی پیشرفت‌ها و دستاوردهای بزرگ آینده را درک کنیم، وجود یک جامعه علمی فعال، شفاف و متعهد برای ادامه موفق تحقیقات علمی در هر جایی از این جهان، الزامی است.

منبع: Plos