جلسه بررسی چالش های موجود در حوزه مراجع تعاملات علمی بین الملی با حضور دکتر وحید احمدی، مشاور وزیر و رییس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، دکتر مسعود صدری نسب رییس مرکز مطالعات و همکاری های علمی بین المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دکتر عطاالله کوهیان، معاون همکاری های علمی و سازمان های تخصصی مرکزی همکاری های علمی و بین المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین نمایندگان دانشگاه های علم و صنعت، امیرکبیر، تبریز و یزد به عنوان چهار دانشگاه مرجع فعال  چهارشنبه ۳ مهرماه در مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور برگزار شد.

در ابتدای این جلسه دکتر احمدی ضمن خوشامدگویی به حاضرین به اهیت هماهنگی بین مرکز همکاری های علمی بین‌المللی وزارت علوم و مراجع تعاملات علمی بین الملی اشاره کرد.  در ادامه دکتر رمضانی به ارائه گزارشی از روند اجرای کار از ابتدا پرداخت. دکتر رضا نقی زاده، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور نیز به ارائه گزارش سیاستی بررسی چالش های موجود پرداخت. وی چالش های موجود را به سه دسته: چالش های کلان، چالش های درون وزارتخانه ای، چالش های برون وزارتخانه ای و چالش های عملیاتی تقسیم کرد.

در ادامه نمایندگان دانشگاه های علم و صنعت، امیرکبیر، تبریز و یزد به عنوان چهار دانشگاه مرجع فعال نظرات خود را ارائه کردند.  

دکتر مسعود صدری نسب، رییس مرکز مطالعات و همکاری های علمی بین المللی نیز با تاکید بر اینکه چالش های مطرح شده در گزارش سیاستی دقیق شناسایی شده اند گفت: دانشگاه ها به صورت مستقل آیین نامه مدیریتی دارند و با توجه به اینکه در مورد مراجع تعاملات علمی بین الملی آیین نامه ای شکل نگرفته است بعضا دانشگاه ها تمایلی به ایجاد ارتباط با این مراجع ندارند و ترجیح می دهند به صورت مستقل با دانشگاه های خارجی ارتباط برقرار کنند. اگر از طریق وزارت علوم در قالب یک قانون اهمیت این موضوع به دانشگاه ها  ابلاغ شود هماهنگی های بهتری شکل می گیرد.

 

در ادامه دکتر عطا الله کوهیان، معاون همکاری های علمی و سازمان های تخصصی مرکزی همکاری های علمی و بین المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۶ مرجع تعاملات علمی بین المللی مصوب داریم گفت: برای تدوین آیین نامه باید نظرات همه ۱۶ مرجع  هم خواسته شود تا نظراتشان را ارائه دهند.  وی همچنین افزود: مرجع تعاملات علمی بین المللی در دیگر کشورها هم وجود دارد و شاید لازم باشد کشورهای دیگر هم بررسی شوند و این مراجع شناسایی شوند. وی افزود: در بعضی از کشور ها این مراجع داخل وزارتخانه فعالیت میکنند و در بعضی از کشورها در دانشگاه ها مشغول فعالیت هستند. معاون همکاری های علمی و سازمان های تخصصی مرکزی همکاری های علمی و بین‌المللی وزارت علوم در ادامه به اهمیت نقش دانشگاه های همکار اشاره کرد و گفت: در بررسی ارتباط بین دانشگاه مرجع و دانشگاه همکار باید نقش دانشگاه های همکار پررنگ تر شود. دکتر کوهیان در ادامه گفت: در حال حاضر این قضیه در بین دانشگاه ها جا افتاده و دانشگاه های زیادی متقاضی همکاری شده اند. وی بر نحوه شکل گیری دستورالعمل مراجع تعاملات علمی بین المللی اشاره کرد و گفت: ما در وزارتخانه پتانسیل محدودی داریم بنابراین سیاستگذاری ها در وزارتخانه انجام می‌شود و اجراییات را به مراکز و دانشگاه ها می سپاریم. دکتر کوهیان افزود: تا این لحظه برنامه ما این بوده است که یک تفاهم نامه بین المللی منعقد کنیم و همه دانشگاه ها از آن بهره ببرند. وی در پایان گفت: ما باید وضعیت تعاملات قبل و بعد از شکل گیری این مراجع را بررسی کنیم و ببینیم که چه مشکلاتی را حل کرده ایم.

دکتر اکرم قدیمی، معاونت پژوهش و فناوری مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور نیز ضمن تشکر از حاضرین در جلسه گفت: ما در این جلسه برای شروع کار از ۴ مرجع دعوت به عمل آوردیم و در ادامه کار از دیگر مراجع هم نظر سنجی خواهیم کرد.

دکتر احمدی در پایان به جمع بندی موارد مطرح شده پرداخت و گفت: هدف ار برگزاری این جلسات فرانگری و کلان نگری است و ما آمادگی ایجاد تغییرات در دستورالعمل را داریم. وی ضمن اشاره به اینکه جایگاه مراجع تعاملات علمی بین‌المللی باید برای کشورهای دیگر مشخص باشد  بر اهمیت نقش دانشگاه های همکار نیز تاکید کرد. مشاور وزیر در ادامه گفت: بسیار خوب است که کتابی منتشر شود و در آن وظایف و فعالیت های مراجع تعاملات علمی بین المللی عنوان شود و با انتشار آن ماوریت ها و نحوه ارتباطات و ظرفیت ها شناسایی و معرفی شوند.