دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در آمریکا سه میلیون دلار از بنیاد علوم ملی این کشور دریافت می‌کند تا از طریق برنامه جدیدی، به آموزش نسل جدیدی از دانشمندان علوم دریایی بپردازد، برنامه‌ای که بر اساس الگویی جدید اجرا خواهد شد و هدف آن، تلفیق علم و سیاست‌گذاری در امور مربوط به دریاها و منابع دریایی است.

این برنامه که از سال ۲۰۱۸ به اجرا در می‌آید، مبتنی بر کارآموزی در حیطه تحقیق است. برنامه «اقیانوس‌های بادوام: از سیاست‌گذاری تا علم و تا تصمیم‌گیری» به آموزش دانشمندانی می‌پردازد که پرسش‌های تحقیقاتی خود را با اولویت‌های مد نظر سیاست‌گذاران تطبیق خواهند داد. طراحان این برنامه آینده‌ای را ترسیم می‌کنند که در آن، محققان، سیاست‌گذاران و آموزش‌دهندگان بدون محدودیت به ادغام و تلفیق اطلاعات طبیعی و اجتماعی-اقتصادی یکدیگر می‌پردازند و مبنای علمی سیاست‌گذاری را در زمینه مدیریت منابع طبیعی سواحل اقیانوس‌ها و دریاها بهبود می‌بخشند.

جیم سانچیریکو، استاد بخش علم و سیاست‌گذاری در حیطه محیط زیست و محقق ارشد برنامه در این‌باره می‌گوید: «سیاست‌گذاران غالبا از این بابت گلایه مندند که چرا پرسشهای دانشگاهیان با نیازهای سیاست گذاری هماهنگی و تناسب ندارد و ما دانشگاهیان نیز غالبا ابراز تاسف می کنیم چرا سیاست گذاران در حیطه کارشان علم را نادیده می گیرند».

سانچیریکو و سایر محققین دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در دیویس اینک می خواهند به جای ادامه این دور باطل، آموزش برنامه ها و مدارج عالی دانشگاهی را با نیازهای علوم دریایی و سیاست گذاری در این حیطه متناسب و هماهنگ کنند.

پیش بینی می شود این برنامه سه میلیون دلاری طی پنج سال، موفق به آموزش ۶۰ دانشجوی دکترا شامل ۳۰ کارآموز تحقیقاتی در حیطه های علم، تکنولوژی، مهندسی و ریاضیات در این زمینه شود. این حیطه ها به طور مشروح تر شامل اکولوژی، زیست شناسی با گرایش حفاظت از محیط زیست، اقتصاد، زمین شناسی، فیزیولوژی، ژئوشیمی زیستی و اقیانوس شناسی می شود.

الگوی آموزشی این برنامه به تلفیق مدارج عالی متداول (کارشناسی ارشد، دکترا و دوره های پسادکترا) در رشته های اصلی می پردازد، با تمرکز بر روند سیاست گذاری و امور سیاسی مرتبط با مدیریت شیلات متناسب با شرایط محیط زیست.

مدیران این برنامه برای جذب کارآموزان تحقیقاتی خود، چشم به جوامع و گروههایی دوخته اند که زندگی شان به شدت وابسته به منابع طبیعی دریایی و ساحلی است، از جمله جوامع قبیله ای و شهرهای ساحلی دورافتاده.

سانچیریکو در این باره می گوید: «این افراد نگاه خاص و مهمی به مدیریت منابع دریایی و ساحلی دارند، بحثی که در حال حاضر در جامعه علمی جهان پیگیری نمی شود».

برنامه جدید همچنین از بین دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه کالیفرنیا در دیویس دانشجو می پذیرد.

آموزش در این برنامه مبتنی بر نقاط قوت دانشگاه کالیفرنیا در دیویس در زمینه علوم دریایی استوار شده است. از جمله نقاط قوت این دانشگاه می توان به موفقیت های تاریخی آن در این علوم و آزمایشگاههای متعدد آن در حاشیه اقیانوس آرام اشاره کرد که بیش از ۱۰۰ دانشمند فعال در این حیطه را با یکدیگر مرتب ساخته است.

ریک گراسبرگ، استاد تکامل و اکولوژی دانشگاه در این باره می گوید: «موسسه علوم ساحلی و دریایی دانشگاه کالیفرنیا در دیویس از بدو راه اندازی خود، کوشیده است تمام افراد مرتبط را – از اکتشافات و تحقیقات گرفته تا حوزه سیاست گذاری – با یکدیگر مرتب کند. اگر می خواهیم چالشهای رسیدن به اقیانوسهایی بادوام و پایدار را پشت سر بگذاریم، باید ابتدا به نیازهای جامعه و اهل سیاست بپردازیم. این برنامه تمام حیطه های مرتبط را از علوم طبیعی گرفته تا علوم اجتماعی و قوانین در بر می گیرد».

منبع: ucdavis.edu،

 مترجم : حمید خطیبی