«برنامه موسسات تحقیقاتی و جوامع مدنی» در موسسه لاودر دانشگاه پنسیلوانیا گزارش سال ۲۰۱۶ خود را درباره برترین موسسات تحقیقاتی جهان منتشر کرده است که بر اساس آن، «کنسرسیوم (ائتلاف چند موسسه یا شرکت) علم، تکنولوژی و پیامدهای آن» وابسته به دانشگاه آریزونا در ردیف ۱۰ موسسه تحقیقات علم و تکنولوژی نخست جهان قرار گرفته، در حالی که مقام اول موسسات دانشگاهی را در زمینه تحقیقات علم و تکنولوژی به خود اختصاص داده است.

این سومین سال پیاپی است که کنسرسیوم علم و تکنولوژی دانشگاه آریزونا در هر دو حیطه در زمره ۱۰ موسسه برتر جهان قرار می‌گیرد و امسال با یک پله صعود نسبت به سال گذشته، عنوان نهمین موسسه تحقیقات علم و تکنولوژی جهان را به خود اختصاص داده است.

دنیل سارویتز، مدیر کنسرسیوم در این‌باره می‌گوید: «نتایج این بررسی از این بابت خوشحال‌کننده و رضایت‌بخش است که زمینه‌ساز مطرح‌شدن ابتکارات و تاثیرگذاری کنسرسیوم می‌شود. اما البته ما به کمک دانشجویان به خوبی آموزش‌دیده‌مان، ایده‌های نوآورانه‌ای که داریم و پیامدهای عملی و واقعی این ایده‌ها، به روند موفقیت‌آمیزمان ادامه خواهیم داد».

«کنسرسیوم علم، تکنولوژی و پیامدهای آن» در سال ۱۹۹۹ تاسیس شد و پنج سال بعد، تحت حمایت و پوشش دانشگاه آریزونا قرار گرفت. این نهاد با گردآوردن محققین، تصمیم‌گیران، متخصصان و افراد عادی می‌کوشد آگاهی و ابزارهای لازم را برای درک و ارزیابی بهتر ارتباط بین فعالیت‌های علمی، سیاست‌گذاری و پیامدهای موثر آن به دست دهد.

دیوید گاستون، از مدیران کنسرسیوم و مدیر «مدرسه آینده نوآوری در جامعه» وابسته به دانشگاه آریزونا هم در این‌باره می‌گوید: «حفظ گروهی از موسسات تحقیقاتی در صدر این فهرست، تاییدی است بر تلاش‌های فوق‌العاده و استعدادهای بزرگی که ما در میان استادان، کارکنان و دانشجویان‌مان داریم. من خودم از این که هر روز با چنین گروه فوق‌العاده‌ای سروکار دارم، بسیار خوشحالم».

دانشگاه آریزونا در سال ۲۰۱۵ «مدرسه آینده نوآوری جامعه» را به عنوان پایگاه آکادمیک بسیاری از محققین کنسرسیوم راه انداخت و برنامه‌هایی در سطوح عالی دانشگاهی (کارشناسی ارشد و دکترا) با بهره‌گیری از کمک‌های فنی این کنسرسیوم ارائه می‌کند. این مدرسه مانند خود دانشگاه آریزونا بر نوآوری در تمام حیطه‌های آکادمیک تاکید دارد و از بدو پیدایش، علاوه بر مقاطع عالی، برنامه‌هایی در مقطع کارشناسی نیز برگزار می‌کند.

برخی از پروژه‌های شاخصی که زمینه‌ساز پیشرو بودن و تحکیم جایگاه رهبری این کنسرسیوم در حیطه تحقیقات شده‌اند، عبارتند از:

  • برگزاری سمینارهای «ابزارهای جدید برای سیاست‌گذاری در علم» که در مرکز واشینگتن دانشگاه آریزونا برگزار می‌شود و هدف آن، گردآوردن اعضای کنسرسیوم و شبکه محققان و همکاران آن برای یافتن ایده‌ها و روش‌های جدید برای بالابردن ارزش اجتماعی علم است.
  • انتشار مجموعه کتاب‌های «جایگاه شایسته علم» که سرفصل‌های آنها نشان از تمایلات و جهت‌گیری‌های فرهنگی اعضای کنسرسیوم دارد. از جمله این سرفصل‌ها می‌توان به «برخوردهای آینده و تکنولوژی‌های در حال ظهور»، «سیاست»، «سوخت‌های بیولوژیک»، «دولت و نوآوری در حیطه انرژی»، «فجایع طبیعی و تغییرات اقلیمی»، «ادبیات غیر داستانی نوآورانه»، «علم در حاشیه زندگی»، و «علم شهروندی» اشاره کرد.
  • برگزاری کارگاه‌های «علم در خارج از محیط آزمایشگاه» که ویژه دانشجویان مقاطع عالی با هدف یافتن روابط بین علم، سیاست‌گذاری و تنظیم قوانین و مقررات با تاکید بر نحوه تصمیم‌گیری درباره تعیین بودجه تحقیقات، پیامدهای اجتماعی آنها و سیاست‌گذاری است.
  • راه‌اندازی شبکه ارزیابی کارشناسی و شهروندی علم و تکنولوژی که در واقع گروهی است از موسساتی که زمینه بحث‌های مستقیم و چهره به چهره عمومی را فراهم می‌کنند. پروژه‌های این گروه که توسط کنسرسیوم حمایت می‌شود، مبتنی است بر ارزیابی مشارکتی تکنولوژی برای استفاده از دیدگاه شهروندان مطلع و بحث‌های عمومی درباره تکنولوژی.

منبع: Cspo.org

مترجم: حمید خطیبی